BouwKennis, uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector, onderzocht waar de ZZP’ers in de installatiebranche hun geld vandaan haalde en kwam onlangs met een rapport. “De particulier wordt het vaakst genoemd als partij waar zzp’ers in de bouw zaken mee doen. Ook komt meer dan de helft van de omzet van zzp’ers in 2016 bij de particuliere opdrachtgever vandaan.” Voor de E-installateur zijn ook andere opdrachtgevers van groot belang. Voor hen is de aannemer een belangrijke opdrachtgever.
Rol in bouwsector
“Zzp’ers spelen anno 2016 een niet te miskennen rol in de bouwsector. Zowel generalisten als specialisten noemen de particulier het vaakst als opdrachtgever. Daarna volgen bedrijven en aannemers.” Voor de E-installateur zijn het voornamelijk de aannemers die voor het brood op de plank zorgen. Particulieren spelen in mindere mate een rol. “Van alle marktpartijen scoort de E-installateur het grootste aandeel van zijn omzet bij bedrijven.”
Belang voor de markt
Voor fabrikanten en handelaren is inzicht in de kenmerken van de zzp’er in de bouw essentieel. Het rapport van BouwKennis brengt het volledige landschap rondom zzp- en klusbedrijven in kaart. “De focus ligt hierbij op het gedrag van de doelgroep. Het geeft onder andere inzicht in de wijze waarop zzp’ers hun klussen verkrijgen, de belangrijkste aankoopkanalen voor deze doelgroep en de eisen die ze aan leveranciers stellen.”