Deze tendens is weliswaar logisch, maar ook alarmerend. Want daardoor is er in de toekomst een gebrek aan echte specialisten. Want voor de meeste zzp’ers geldt op dit moment slechts één devies: overleven. Daarom pakken ze alles op om aan het werk te blijven en omzet te draaien. Het installeren van een verwarming is voor hen niet veel anders als het stuken van een kamer of het plaatsen van een dakraam. De praktijk leert echter dat specifieke kennis van deze werkzaamheden, wel tot verschil leidt. Bij de klant wel te verstaan…
Voor wat betreft het plaatsen van dakramen, weten wij dat circa 15.000 zzp’ers dit wel eens doet. Echter, nog geen 1.000 professionals zijn hierin gecertificeerd en hebben bijvoorbeeld bij ons een gratis training gevolgd. Degene die deze kennis wel bezitten, weten precies welke producten ze moeten gebruiken om één en ander op de juiste manier toe te passen. Zo helpen speciale installatieproducten (folie) bij het plaatsen van een dakraam niet alleen lekkage voorkomen, maar genereren deze producten ook extra inkomsten. Dat is win-win voor beide kanten. Helaas is de grote groep zzp’ers hier vrijwel onbekend mee. Zij realiseren zich onvoldoende dat ze door een gebrek aan specialistische kennis niet alleen omzet missen, maar ook hun klanten als die van een koude – of beter gezegd: natte kermis – thuis komen als gevolg van het ontbreken van deze folie.
Wat deze groep zzp’ers zich tevens onvoldoende realiseert, is dat hun klanten tegenwoordig veel beter geïnformeerd zijn dan vroeger en daardoor vaak bewust kiezen voor een A-merk. Juist deze mensen verwachten optimaal comfort en woongenot. Om je als professional beter in de markt te profileren, roep ik daarom alle zzp’ers op om specialist te worden. Win expertise in, volg (gratis) trainingen en behaal je certificering. Neem jezelf serieus en je klant ook. En realiseer je dat dit ook dé manier is om uiteindelijk meer tevreden klanten – en dus meer omzet – te behalen.