Zonnepanelenbranche staat nog in kinderschoenen

Erik op 10 december 2015 | 3 minuten leestijd
De zonnepanelen-branche is nog lang niet volwassen. Dat blijkt uit onderzoek van de journalisten Huub Floor en Tom Veldhuizen die dit uitzochten voor het onderzoeksjournalistiek programma Reporter Radio van de publieke omroep. Voornamelijk het installeren van de panelen gaat niet altijd goed waardoor het rendement van de zonnepanelen tegenvalt.

De consumenten lopen vaak veel geld mis doordat de zonnepanelen minder stroom opwekken dan mogelijk is. Dit komt bijvoorbeeld doordat de panelen in de schaduw van de dakrand worden geplaatst of niet goed worden verzwaard waardoor de panelen gaan verschuiven. Voornamelijk het verschuiven van geplaatste panelen levert gevaarlijke situaties op.  

Betere eisen noodzakelijk

Vereniging Eigen Huis voert frequent controles uit naar geïnstalleerde panelen waaruit blijkt dat er veelvuldig fouten worden gemaakt. Inspecteur Theo Elferink van Eigen Huis zegt in de radio-uitzending dat er veel ongekwalificeerde installateurs aan het werk zijn. “Heel veel cowboys roepen: ‘u vraagt en wij draaien’ en leggen het hele dak vol.”

Consumentenbond

Zowel de Consumentenbond als de Vereniging Eigen Huis willen verbetering van de plaatsing van de panelen zodat de kwaliteit omhoog gaat. De zonnepalen-branche staat volgens de twee organisaties nog in de kinderschoenen. Directeur Bart Combée van de Consumentenbond wil dat installateurs een certificering krijgen en dat er ook meer duidelijkheid komt op het gebied van de offerte. “Het is voor de consument moeilijk te zien waar je op moet letten en welke rendementen je kan verwachten. Daarom is het belangrijk dat de markt transparanter wordt gemaakt door bijvoorbeeld standaard elementen in de offertes op te nemen, door heel duidelijk te zijn hoe je rendement berekent en om duidelijk te zijn over je garantiebepalingen.” Combée wil hiermee het vertrouwen van de consument winnen en amateuristische installateurs uit de markt te bannen. Informatieverstrekking is daarbij de sleutel tot succes. “Er moeten duidelijke eisen komen aan diegene die er op het dak staan”, legt Combée verder uit. “Je moet ook zorgen dat je periodiek controleert dat het werk goed wordt uitgevoerd.”    

Keurmerk

Momenteel bestaat er al wel een keurmerk, maar de consumentenbond vindt dat de lat nog wel verder omhoog kan. Volgens de bond moet er meer duidelijk worden over de vakbekwaamheid van de vakmensen. Andere Europese landen kennen een verplichting voor installatiebedrijven om een keurmerk of certificaat hebben. Nederland kent deze verplichting niet.

In 2014 werden naar schatting 1 miljoen zonnepanelen geplaatst. Dat waren er 500.000 minder dan in 2013.  Voornamelijk het intrekken van subsidie heeft er voor gezorgd dat minder consumenten panelen hebben laten plaatsen.


Gerelateerde artikelen