Zonnepanelen zijn booming business

Erik op 16 april 2014 | 3 minuten leestijd
Zonnepanelen, zonne-energie en duurzame energie in het algemeen staan in het centrum van de belangstelling. Nederland staat wat dit betreft ook internationaal in de schijnwerpers. Een goed voorbeeld hiervan is het feit dat ons land niet minder dan twee internationale solar vakevenementen organiseert, “Solar Solutions International” en “The Solar Future NL” en het nationaal belangrijke “Solar Event”.

Zonnepanelen extra aantrekkelijk


Ondanks dat de subsidie voor zonnepanelen is uitgeput, blijft het uitermate aantrekkelijk om ze te plaatsen. Zo moeten particulieren en bedrijven sinds 2013 slechts 6 procent btw betalen op de installatiewerkzaamheden van de panelen. Daarnaast is er de uitspraak van het Europees Hof (juni 2013) die stelt dat eigenaars van zonnepanelen de btw bij aankoop kunnen terugvragen. En tenslotte is er nog de zogeheten “saldering”, de fiscale maatregel die ervoor zorgt dat eigenaars de opgewekte zonne-energie die aan het net wordt geleverd, mogen verrekenen met de stroom die ze zelf gebruiken. Uit een rondvraag in de Tweede Kamer blijkt de meerderheid van de politici vóór het behoud is van deze saldering.

Al deze maatregelen maken het wellicht rendabeler om in zonnepanelen te investeren, dan het geld op een bankrekening te plaatsen.

Sterke groei in aantal zonnepanelen


Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de Nederlandse zonne-energiemarkt het afgelopen jaar sterk is gestegen. In 2013 werden op ruim 100.000 nieuwe daken zonnepanelen geplaatst, wat een verdubbeling van het totale aantal betekent. Het totale vermogen aan zonnestroom groeide met meer dan 82% aan. In verhouding heeft zonne-energie daarmee amper 0,5% van de totale energieproductie in Nederland in handen. Er is dus nog een lange weg te gaan.

Uit enquêtes, gebundeld in het Solar Trendrapport, blijkt dat 80% van de Nederlandse zonne-energiebedrijven verwacht dat deze sterke stijging zich ook in 2014 zal doorzetten. Zij denken dat vooral consumenten maar ook woningbouwcorporaties en het MKB in zonnepanelen gaan investeren. Er worden ook steeds vaker collectieve inkoopacties georganiseerd door lokale coöperaties en burgerinitiatieven. De gestegen vraag naar zonnepanelen leidt tevens tot meer werkgelegenheid bij de toeleveranciers en installateurs van zonne-energie.

Trends en ontwikkelingen PV-branche

De kans dat op deze manier de doelstellingen van de Rijksoverheid (16% duurzame energie in 2020 en 100%  in 2050) gehaald worden, wordt groter dankzij de vele innovaties die de PV-markt kleuren. Denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen die niet alleen stroom opwekken maar ook water verwarmen, nieuwe montagesystemen of dakgeïntegreerde zonnepanelen.

Op de vakbeurs “Solar Solutions International”, die vandaag en morgen (16 en 17 april 2014) in Expo Haarlemmermeer te Vijfhuizen is, worden niet minder dan 20 innovatieve producten gepresenteerd. Ook tijdens de conferentie “The Solar Future NL”, die op 27 mei 2014 in de Beurs van Berlage te Amsterdam wordt georganiseerd, staat innovatie centraal. Internationaal gerenommeerde wetenschappers, ondernemers en deskundigen op het gebied van zonne-energie komen hier samen om ontwikkelingen en inzichten te bespreken. Van 7 t/m 9 oktober dit jaar vindt u de nieuwste producten, adviezen en laatste ontwikkelingen op het gebied van zonne-energie in Den Bosch op het “Solar Event”. Dit event zal een breed exposantenaanbod hebben en een kennisprogramma met diverse lezingen, presentaties en praktische workshops.

Gerelateerde artikelen