​Zonnepanelen bedreiging voor energiebedrijven

Erik op 6 juli 2015 | 4 minuten leestijd
De markt voor zonne-energie zal in de komende vijftien jaar een flinke groei gaan doormaken. Die verwachting spreken verschillende onafhankelijke onderzoekers uit op basis van rapporten over de zonne-energiesector in 2014. De energiebedrijven krijgen er langzaam een concurrent bij: De consument.

Uit de Klimaatmonitor blijkt dat het totale vermogen van zonne-energie dat is aangemeld bij de Nederlandse netbeheerders in 2015 maar liefst met 50 procent gestegen is. Eind 2014 was er 882 megawatt aangemeld, een jaar eerder lag dit niveau nog op 591 megawatt. Op basis hiervan wordt een verdere groei verwacht in de toekomst.

Installateurs krijgen kansen bij kleinere projecten

Er starten steeds meer gezamenlijke inkoopacties en grote projecten voor de toepassing van zonnepanelen, onder meer door woningcorporaties. Tegelijk hebben erkende installateurs hier vaak weinig profijt van. “Bij inkoopacties via bijvoorbeeld gemeenten zien we vaak een focus op laagste prijs en uitholling van de toch al kleine marges. Bovendien speelt de kwaliteit van de zonnepanelen en bijbehorende apparatuur nauwelijks een rol. De consument is daar uiteindelijk de dupe van.” aldus Reiner van Uneto-VNI. Voor installateurs lijken de kansen vooral bij kleinere projecten te liggen. In een reactie is Peter Segaar optimistischer over de toekomst: “Het is booming; 2015 wordt hoe dan ook een recordjaar.”

Concurrentie

Slechts 1% van alle zonnepanelen in Europa is in het bezit van energiebedrijven. Dit betekent dat projectontwikkelaars, investeerders, huishoudens en midden- en kleinbedrijven met zonnepanelen allemaal concurreren met energiebedrijven. Aan het einde van 2014 hadden 250 duizend huishoudens en bedrijven in Nederland gezamenlijk voor 1 gigawatt aan zonnepanelen op hun dak. Hun vermogen is te vergelijken met dat van de twee kolencentrales op de eerste Maasvlakte en zal tot 2030 bijna vertienvoudigen. Dan kunnen de zonnepanelen voorzien in 8 % van de Nederlandse elektriciteitsbehoefte. Zonnestroom kan straks steeds beter concurreren met de gebruikelijke bronnen van energie, zoals gas en kolen.

Opmars

Twee ontwikkelingen stimuleren de opmars van de zonnepanelen. Ten eerste is de prijs van zonnepanelen harder gedaald dan verwacht, waardoor de aanschaf steeds rendabeler wordt. Sterker nog, na 7 tot 12 jaar gaan ze zelfs geld opleveren. De investeringskosten voor zonnepanelen zullen overigens nog verder dalen in de komende jaren. Daarnaast spelen de technologische ontwikkelingen in de batterij-industrie en home-automation de groei van het aantal zonnepanelen in de kaart. Eigenaren van zonnepanelen kunnen de opgewekte energie steeds beter zelf benutten. 

Toch is de rol van de energiebedrijven verre van uitgespeeld. De bedrijven moeten zich voorbereiden op een lagere energievraag en flexibelere centrales ontwikkelen, die snel kunnen inspelen op pieken in vraag en aanbod.

Gerelateerde artikelen