Niet te missen was de stand van BWT, oftewel Best Water Technology. De roze raceauto op de stand trok enorm veel bekijks, en staat ongetwijfeld op menige foto danwel selfie. Op het eerste oog leek die auto een vreemd element op de stand van een bedrijf dat zich bezighoudt met watertechnologie. Maar al snel bleek dat een van de takken van sport binnen de BWT-groep de membraantechnologie is.
Brandstofcel
Membranen zijn een key onderdeel in waterbehandeling en vandaar dat BWT ze produceert. Maar een membraan is ook een cruciaal element in een brandstofcel. Naar verwachting zullen brandstofcellen in de toekomstige generatie auto’s voor de aandrijving zorgen. De auto-industrie is volop bezig met de ontwikkeling van auto’s met brandstofcellen. Bijna alle merken werken aan het nieuwe aandrijfconcept en presenteren regelmatig prototypen. En vandaar dus die roze raceauto in de stand van BWT.
Warmte en stroom
Het aantal waterstoftankstations in Nederland is nu nog niet zo groot, maar er zit wel een duidelijke groei in. Waterstoftechnologie is interessant omdat het klimaatvriendelijk en ook omdat een waterstof auto aanzienlijk veel sneller op te laden is dan een elektrische stekkerauto. En waterstof gaat verder natuurlijk, het is ook mogelijk om met behulp van brandstofcellen draagbare elektronische toestellen van elektriciteit te voorzien.
Last but nog least zijn er op het gebied van het verwarmen van huizen en het opwekken van stroom met waterstof ook ontwikkelingen gaande. Als dat in de komende twee jaar tot een grote doorbraak leidt, dan is dat vast hét grote thema voor de volgende editie van de VSK.