In plaats van één cabine in de liftschacht zullen er meerdere zijn die zich in een lus voortbewegen. Een soort trein zonder spoorboekje. De Multi is daarbij uitgerust met een meervoudig remsysteem en dubbel uitgevoerde, draadloze data- en energiesystemen.
Meer capaciteit nodig
De reden waarom het bedrijf de lift heeft ontwikkeld, is de toenemende verstedelijking. Met andere woorden, steeds meer mensen zullen gebruik maken van hoge (woon)torens en wachten op een lift is daarbij niet ideaal. Thyssenkrupp: “De toenemende bevolking in stedelijke gebieden vraagt om steeds grotere en hogere gebouwen waarin de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt.” Volgens het Duitse bedrijf heeft de nieuwe lift ook als voordeel dat er kleine liftschachten nodig zijn waardoor er kan worden bespaard op ruimte in het gebouw. “Bovendien neemt de transportcapaciteit dankzij de MULTI met 50% toe en kan de stroombehoefte met wel 60% worden teruggebracht ten opzichte van traditionele liftsystemen. Hierdoor is de MULTI beduidend duurzamer dan de traditionele lift.”
Veranderingen in het veld
Dat dit het speelveld van de liften kan veranderen, daar is de direct van het bedrijf, Andreas Schierenbeck van overtuigd: “Met de MULTI gaat de liftbouw een nieuw tijdperk in. Het is een ‘gamechanger’ in de manier waarop mensen zich vervoeren in gebouwen. Zo zullen alleen al de wachttijden bij de lift afnemen en zal de beschikbare ruimte in gebouwen aanzienlijk toenemen.”