Wilo levert pompen voor futuristische metro in Dubai

Erik op 10 januari 2022 | 3 minuten leestijd
Een snelle bevolkingsgroei en een snel groeiend aantal toeristen waren twee enorme uitdagingen voor de vervoersinfrastructuur van Dubai. Het antwoord van de stad op deze situatie is Dubai Metro, een metronetwerk zonder bestuurder. Meer dan 1.000 hoogrendementspompen van Wilo zijn geïntegreerd in het systeem van de metro om een betrouwbare dagelijkse service te garanderen.

Dubai Metro is een volledig geautomatiseerd spoorwegnetwerk zonder bestuurder in de stad Dubai (Verenigde Arabische Emiraten). Met 75 kilometer spoor, 56 stations en 87 treinen is Dubai Metro ’s werelds grootste treinsysteem zonder bestuurder. 

Om airconditioning, watervoorziening en de afvoer van afvalwater in elk van de 56 stations te garanderen, leverde Wilo drukverhogingssystemen, drukbehoudsystemen, koelwater- en dompelpompen. “De taak was niet alleen om de juiste producten voor de toepassingen te selecteren en te leveren, maar ook om te helpen bij de installatie en inbedrijfstelling over een periode van een jaar”, zegt Yasser Nagi, Group Sales Director, MENA & Managing Director VAE en Egypte. “Verder moesten we de oude systemen vervangen zonder de dagelijkse werking van Metro Dubai te onderbreken. Voor ons betekent het zijn van een oplossingsleverancier dat we het leven van onze klant een stuk makkelijker maken. Vanwege het hoge aantal passagiers per dag was bijvoorbeeld het voorkomen van blokkades in de afvalwateropvoersystemen een speciale uitdaging voor ons.”

Sanitaire systemen

Vanwege een frequentie van drie minuten tijdens piekuren heeft de metro een capaciteit van ongeveer 13.000 passagiers per richting en uur. In de drukbezochte gebieden is dit een uitdaging voor de functionaliteit van sanitaire systemen. Denk aan het hoge gehalte aan papieren servetten en andere materialen zoals luiers, vodden, kledingstukken, natte doekjes. Vooral afvalwater van openbare toiletten bevat vaak items die bij pompen ernstige problemen en zelfs storingen kunnen veroorzaken. De beheerder besteedt aanzienlijke kosten om het systeem te reinigen en zo de uitvaltijd te verkorten, maar dit garandeert nog steeds geen probleemloze werking. Blokkades en overstromingen waren een bijna tweewekelijks probleem in de stations van Dubai Metro. Het constante verwijderen en reinigen van de stations kostte de exploitant jaarlijks ongeveer 90.000 Amerikaanse dollars.

Vaste-stoffen-scheidingssystemen

Negen Wilo-EMUport CORE vaste-stoffen-scheidingssystemen zijn geïnstalleerd om een betrouwbare service te leveren aan de systeemgebruikers. Deze bieden nu maximale bedrijfszekerheid tijdens het ophalen en transporteren van afvalwater. De systemen scheiden het afvalwater in vast materiaal en voorgezuiverd afvalwater. Met deze technologie hoeft groter vast materiaal niet door de pomphydrauliek. Terwijl de vaste-stoffen-scheidingsreservoirs de grovere deeltjes opvangen, stroomt het voorgezuiverde afvalwater via de pomp terug in een opvangreservoir. Zodra het opvangreservoir is gevuld, start één van de twee pompen op basis van het vloeistofniveau op. Deze pompt het voorgezuiverde afvalwater uit het opvangreservoir en door het scheidingsreservoir voor vaste stoffen: “Op deze manier wordt het opvangreservoir geleegd, het scheidingsreservoir gespoeld en het vaste materiaal met het voorgezuiverde afvalwater in de afvoerleiding getransporteerd. De Wilo-EMUport vaste-stoffen-scheidingssystemen gebruiken altijd twee pompen die afwisselend werken”, legt Nagi uit.

De eerste Wilo-EMUport CORE werd in 2016 geïnstalleerd als proefproject en werkt sindsdien naar tevredenheid, zonder enige blokkade. De Wilo-producten worden beschouwd als een geweldige oplossing voor het rioleringssysteem. Het pompsysteem verbruikt minder energie en de pompen draaien langer door dan voorheen. Dit verlaagt de jaarlijkse onderhoudskosten enorm.

Gerelateerde artikelen