De deelnemende bedrijven werken vanuit de 17 duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. “Wij zijn er trots op en verheugen ons om deel uit te maken van dit initiatief. De Wilo Groep, een vooraanstaand technologiebedrijf in de pompindustrie, zet zich ervoor in om over de hele wereld betere leefomstandigheden te bereiken en het rendement van waterbeheersystemen te verbeteren met het oog op klimaatverandering,” aldus Oliver Hermes, president en CEO van de Wilo Groep.
Wilo zet zich in voor bescherming van ons klimaat; duurzaamheid is daarmee een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie van de Wilo Groep. Rond 2025 moeten bijvoorbeeld 100 miljoen mensen beter toegang hebben tot schoon water. “Onze producten, systemen en oplossingen dragen ertoe bij dat mensen over de hele wereld op een intelligente, efficiënte en klimaatvriendelijke manier van water kunnen worden voorzien,” lichtte Oliver Hermes toe. Daarnaast nemen pompen ongeveer tien procent van het wereldwijde energieverbruik voor hun rekening. Alleen al door het vervangen van verouderde technologie door hoog-efficiënte pompen van Wilo kan tot 246 Tera Wattuur aan elektrische energie worden bespaard. Dat is vergelijkbaar met de opbrengst van maar liefst 80 kolencentrales.
Actief met corporate responsibility
Als onderdeel van het initiatief “50 Sustainability & Climate Leaders” dragen de deelnemende bedrijven belangrijk bij aan het debat over actuele onderwerpen zoals milieu- en klimaatbescherming en sociale rechtvaardigheid. Tegelijkertijd presenteren ze digitaal in korte documentaires de resultaten van hun eigen duurzaamheidsacties.
“Wij nemen duidelijk stelling over onderwerpen als klimaatbescherming, energie-efficiëntie en digitale transformatie. Samen met onze partners werken wij in een wereldwijd netwerk aan toekomstgerichte, klimaatvriendelijke oplossingen. Daarnaast bevorderen we proactief de dialoog met politiek, bedrijfsleven en niet-gouvernementele organisaties. Corporate responsibility is bij ons onderdeel van de dagelijkse praktijk,” verklaart de CEO van Wilo.
Digitale transformatie als opstap naar duurzaamheid
“De bedrijven die deelnemen aan de ‘50 Sustainability & Climate Leaders’-campagne zijn meesters in het omzetten van plannen naar realiteit en het integreren van duurzaamheid in het bedrijfsbeleid,” aldus Paolo Emilio Zanini, CEO van de TBD Media Groep en initiatiefnemer van de campagne.
Juist in tijden van de Corona-pandemie, zijn voorbeeld-bedrijven belangrijk. “De digitale transformatie vereenvoudigt de overgang naar een klimaatneutrale economie en moet dan ook als kans worden gezien om duurzamer te functioneren en een beter klimaat te creëren,”’ aldus Oliver Hermes. ”Ik ben ervan overtuigd dat we samen de klimaatverandering kunnen vertragen en de wereldwijde klimaatbeschermingsdoelen kunnen bereiken. Met deze documentaire willen we anderen aanmoedigen het thema duurzaamheid en klimaatbescherming hoog op de agenda te zetten.”