Wie wordt de Uber van de installatiemarkt?

Erik op 3 juli 2015 | 3 minuten leestijd
Whatsapp, Linkedin, de radio; iedereen probeert mij ervan te overtuigen dat ik mij moet voorbereiden op een ‘disruptive business model’. In gewoon Nederlands: de wereld om ons heen verandert snel, heel snel! En hoe gaan we hiermee om? Hoe gaat u hier als bedrijf mee om?

U zult maar postbode zijn en binnen 10 jaar bestaat het vak niet meer, omdat we massaal andere middelen inzetten. U zult maar telecomaanbieder zijn en een fors deel van de omzet zien verdwijnen dankzij Whatsapp. Hoe bereid u zich hier op voor? 

Ik hoor u denken dat het zo’n vaart niet zal lopen in de installatiebranche.Nou, ik weet het zo net nog niet… Er gebeuren grote dingen in onze markten. De overheid besluit de gasproductie in ons land fors te beperken. De weerstand in Groningen groeit fors. Gas uit andere landen maakt ons afhankelijk. Denk aan Rusland. En er zijn alternatieven. Duurzame alternatieven. Urgenda wint recent een rechtszaak tegen de Nederlandse staat om sneller te verduurzamen. We verdubbelen in Nederland elk jaar het oppervlakte aan geïnstalleerde zonnepanelen. Woningen worden steeds beter geïsoleerd en voorzien van dubbel glas. Domotica grijpt razendsnel om zich heen. Meer en meer apparaten ‘praten’ met het internet.

Ik wil u niet bang maken; ik wil u alleen alert laten zijn. Dat wat vandaag realiteit is, konden we ons een aantal jaar geleden ook nog niet voorstellen. Terugkijkend hebben we als branche de kracht van het internet erg laat ontdekt. Ik zie voornamelijk nieuwe toetreders erg succesvol zijn. De transparantie van het internet voor consumenten en hoe wij daar mee omgaan heeft ons overvallen. Nieuwe toetreders hebben zo een deel van onze marge overgenomen met slimme oplossingen. Prijs is het laatste waarop we nog kunnen concurreren. Alles ligt op straat. Dit heeft veel bedrijven doen omvallen.

De veranderingen om ons heen gaan exponentieel. Uit onderzoek blijkt dat het menselijk brein alleen in staat is lineair te denken. De concurrentie van morgenis niet de concurrent van vandaag. We zien hem ook niet aankomen, hij komt van links of van rechts en we zien hem op het allerlaatste moment.

Eén ding geeft mij vertrouwen voor de toekomst. Wij en onze collega’s komen bij de klant. Soms kennen we de klant al jarenlang. Door goed naar deze klant te luisteren, met hem te praten en door in zijn behoeften te voorzien hebben wij een ijzersterke troef in handen. Luistert u goed genoeg naar uw klant, zodat u weet wat hij over twee jaar van u verlangt? Ik wens u toe dat u door goed te luisteren wellicht de nieuwe Uber van de installatiemarkt wordt!

Gerelateerde artikelen