​Wie is de meest geschikte vakman?

Erik op 7 april 2015 | 3 minuten leestijd
Nu de economie aantrekt, kan het heel goed zijn dat u meer werk krijgt en dus een extra medewerker in dienst moet nemen. Maar hoe zorgt u er nu voor dat u de juiste man aanneemt?

Het doornemen van cv’s en het voeren van
sollicitatiegesprekken is nu eenmaal niet iets wat u met regelmaat doet. Een
goede voorbereiding is dus belangrijk. Bedenk goed wat u precies verwacht van de nieuwe medewerker: wat moet deze gaan doen en waar moet hij goed in zijn? En dan bedoel ik
niet alleen dat hij de juiste technische kennis en –kunde in huis moet hebben…

Het is een gegeven dat technische bedrijven die aandacht
besteden aan ‘soft skills’ het
duidelijk beter doen dan bedrijven die alleen naar vakinhoudelijke kennis kijken. Zorg dus dat uw nieuwe
medewerker niet alleen over de juiste technische kennis beschikt, maar ook
communicatief vaardig is! Dat maakt dat het klantencontact beter zal gaan;
klantgerichtheid, het stellen van de juiste vragen en daardoor het geven van
een goed advies. Dit zal u meer werk en meer tevreden klanten opleveren.

Als u iets als ‘goede communicatieve vaardigheden’ in de vacaturetekst zet, is dat wat vaag. Maak dus duidelijk wát u precies zoekt, bijvoorbeeld het
stellen van de juiste vragen, het geven van een goed advies of een prettige en
professionele omgang met klanten. Vervolgens is het aan u om tijdens het sollicitatiegesprek te
bepalen of de kandidaat ook daadwerkelijk beschikt over de juiste vaardigheden.

Praat iemand gemakkelijk? Is hetgeen wat hij vertelt een
duidelijk verhaal? Luistert hij goed naar wat u zegt en krijgt u daadwerkelijk
antwoord op uw vragen? Is de sollicitant geïnteresseerd in het bedrijf; de
producten; in u? Heeft hij zich voorbereid en heeft hij vragen of stelt hij
zich afwachtend op en laat hij ú het werk doen in het gesprek? Dit zegt al veel
over hoe de sollicitant omgaat met nieuwe situaties, nieuwe mensen en gespreksvoering.

U heeft meer werk en zoekt dus een nieuwe medewerker. Als u ook nog eens zoekt naar een
medewerker die niet alleen het extra werk weg werkt, maar ook nog
eens zorgt voor méér werk en méér tevreden klanten, zodat u gaat horen bij
de bedrijven die het béter doen. Dan wordt de keuze nóg belangrijker!

Kortom, de juiste medewerker heeft niet alleen de juiste
kennis en de juiste ervaring, maar óók de juiste vaardigheden.

Gerelateerde artikelen