Werknemer echt ziek of ‘ziek’? Hoe pak je dat aan?

Erik op 11 juli 2016 | 3 minuten leestijd
Er gaan verhalen in onze organisatie dat een medewerker zich wel erg vaak ziek meldt en ondertussen ergens anders opdrachten voor zichzelf uitvoert. Collega’s morren hierover, want zij moeten met minder mensen het werk wel op tijd afronden. Wat moet ik als leidinggevende nu doen en wat moet ik vooral niet doen?

Een dergelijk signaal negeren, zou zeer onverstandig zijn. Onvrede of onrust binnen een bedrijf moet zo snel mogelijk weggenomen worden, voordat dit soort verhalen een heel eigen leven gaat leiden. Maar ga wel doordacht te werk. Een paar tips:

Trek het verhaal na

Het risico bij verhalen die rondgaan, is dat mensen ze klakkeloos voor waar aannemen. Informeer daarom bij de mensen die het verhaal rondvertellen wat zij precies weten over de eigen klussen van de medewerker en hoe zij dit weten. Heeft iemand deze collega ook echt ergens onder ‘werktijd’ aan het werk gezien, of is het alleen ‘van horen zeggen’?

De informatie die dit oplevert, bevat wellicht aanwijzingen die nagetrokken kunnen worden om de juistheid van het verhaal te bevestigen, of juist te ontkrachten. Blijf met een open blik je informatie verzamelen. Het gaat er immers om de waarheid boven tafel te krijgen.

Onderzoek de ziekmeldingen

Ga bij personeelszaken na hoe vaak iemand zich de afgelopen periode daadwerkelijk heeft ziek gemeld. Is daar een patroon in te ontdekken? Gaat het bijvoorbeeld om hele dagen of steeds een paar uur? Meldt iemand zich steeds dezelfde dag in de week ziek of in dezelfde periode in de maand?

Ligt dit aantal ziekmeldingen ook daadwerkelijk boven het gemiddelde ziekteverzuim in het bedrijf?

Mogelijk heeft personeelszaken ook andere informatie die van belang kan zijn bij het beoordelen wat er nu exact aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan loonbeslag.

Voer een informatief gesprek met de betrokkene

Als iemand daadwerkelijk met enige regelmaat zich ziek meldt, is het alleen al uit goed werkgeverschap verstandig om deze medewerker om de tafel te gaan. Uit oprechte belangstelling om te horen hoe het met iemand gaat, of er wellicht zaken spelen privé die zijn weerslag hebben op het werk. Zolang je dat gesprek open en oprecht voert, dus zonder ‘verborgen agenda’ om iemand een uitspraak te ontlokken of te betrappen, kan dit heel waardevol zijn.

En wat als het verhaal waar blijkt te zijn?

In dat geval zul je een confronterend gesprek met de collega moeten voeren. Hoe je dat het beste kunt doen, komt uitgebreid aan bod in de training Fact Finding op 2-3 november 2016. 

Gerelateerde artikelen