Het zou wel moeten, want als er andere dingen van u en uw bedrijf verwacht worden, zult u op de één of andere manier toch aan die verwachtingen moeten voldoen. Misschien bent u ooit alleen uw bedrijf gestart en is het bedrijf door de jaren heen gegroeid. Prachtig natuurlijk, maar dan bent u dus op enig moment ‘zomaar’ werkgever geworden.
Daarmee bent u niet alleen meer de vakman die extra mankracht nodig had om aan de vraag te voldoen, maar ook een werkgever met allerlei andere taken en verantwoordelijkheden. U moet beslissingen nemen over producten en diensten, bedenken wat u wilt met uw bedrijf, de cijfers in de gaten houden en….. zorgen dat u het juiste personeel hebt én houdt!
Hebt u eenmaal een goede werknemer in huis, dan is het zaak te zorgen dat hij blijft. In de huidige tijd zal een werknemer niet zomaar opstappen om iets ander te gaan doen, maar als de economie straks weer aantrekt zal het werk toenemen en is het zaak over de juiste mensen te beschikken: u zult ze hard nodig hebben!
Wat u als werkgever te bieden heeft, bepaalt voor een belangrijk deel de motivatie van uw werknemers. Werken uw medewerkers graag voor u, dan zijn ze gemotiveerd en dus loyaal, betrokken, bereid een stapje harder te lopen wanneer nodig en ze denken met u mee. Zaak dus om hetgeen te bieden wat maakt dat mensen graag voor u werken. En nee, dat zit hem niet alleen in de hoogte van het salaris…
Juist ook de sfeer op het werk, waardering van werkgever en collega’s, een juiste taakverdeling en aansturing en de mogelijkheden om te ontwikkelen en bij te leren maken dat ‘werk’ voelt als ‘thuis’. Betekent dus dat u écht oog moet hebben voor uw werknemers; waar varen ze wel bij, wat hebben ze nodig en wat willen ze graag?
Dus, wees zuinig op uw goede mensen!
Misschien houdt dat in dat u bepaalde wensen van uw werknemers eens goed tegen het licht moet houden. Wil iemand aangepaste werktijden, meer verantwoordelijkheden, andere taken, of misschien speelt er heel iets anders? Bekijk wat er mogelijk is. Als u uw werknemers blij maakt, maken zij u ( en uw klanten!) blij!
Dus ga mee met de verandering….. begin bij uzelf!
Tekst: Janine Hovius