De wereldwijde economische crisis zorgt ook in Nederland voor een neergang in de markt. Zo is het aantal nieuwbouwprojecten in vergelijking tot vijf jaar geleden met de helft gereduceerd en is de terugval in de utiliteit nog scherper. De tijd van “blik op oneindig” is voorbij. Welkom in het tijdperk van nadenken, van innoveren!
Is dit jammer? Misschien. Is het slecht? Nee! Het werd tijd dat we “ons trucje” op de automatische piloot eens loslieten. Al was het maar om zelf weer eens te ervaren hoe het voelt de stuurknuppel te bedienen en een eigen koers te varen. Hoe die koers er de komende jaren uitziet? Dat bepaalt u zelf. Zolang u maar nadenkt.
Is dat moeilijk? Nee! Innovatie is niets anders dan dichtbij je klanten gaan staan en naar ze luisteren. En hen vervolgens een product of dienst aanbieden die aansluit bij hun behoeften. Deze vernieuwing kan van alles zijn, en bestaat beslist niet altijd uit het meest vernuftige technische hoogstandje. Wij introduceerden dit jaar een nieuwe generatie dakramen, die op het gebied van energie-efficiëntie, daglicht en comfort zeker weer beter is dan eerdere lichtingen, maar vooral opzien baarde door haar nieuwe kleur: wit. Onderzoek onder klanten wees namelijk uit dat een wit kozijn het meest aansloot bij de behoeften van onze klanten.. En jawel hoor, de jongste verkoopcijfers leveren het bewijs!
Een ander, treffend voorbeeld van doordachte innovatie is de quooker, de kraan die direct kokend water levert. Handig, energiebesparend en – ik vermoed – het resultaat van luisteren, nadenken en ontwikkelen. Simpel en doelgericht.
Echt, innovatie is niet ingewikkeld en moeilijk, zolang je ook maar buiten de gebaande paden denkt en passie hebt voor je product of dienst en voor je klanten. En dat heeft u! Toch…?
Auteur: Michel Sombroek