‘Zowel mensen in de installatiebranche als consumenten zijn zich veel meer bewust van het belang van vakmensen. Dat is prachtig, maar toch staan we voor een grote uitdaging. Er zijn enorm veel mensen nodig.’ Aan het woord is Ronald Olij, bestuursvoorzitter van IW Nederland, en directeur van IW Noord-Holland, een van de zeven regio’s waarin IW is opgedeeld. In totaal zijn er 45 IW-praktijklocaties waar op dit moment 2600 bbl-leerlingen een traject volgen om in de installatietechniek te gaan werken. ‘Die 2600 zouden er ook 3500 kunnen zijn als het aan ons ligt, er is veel vraag vanuit de branche naar goed geschoold personeel.’
Leren en werken
Olij is zelf elektrotechnicus. ‘Ik ging van de lts naar de mts en doorliep daarna ook de hts. Die laatste studie combineerde ik met een lerarenopleiding. Ik ging werken en combineerde ook dat met een studie, en wel bestuurskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Leren en werken gaan heel goed samen, het is vaak de beste manier om ergens goed in te worden. In mijn huidige baan komt alles wat ik uit boeken en in de praktijk heb geleerd bij elkaar.’
Spontane aanmeldingen
Voorheen kregen we veel leerlingen die op het vmbo voor de richting techniek hadden gekozen. Die stroom is flink afgenomen, de techniekklassen op het vmbo zijn nog maar heel klein. Ook merken we dat er meer druk op kinderen wordt uitgeoefend om hoger in te steken na de basisschool en om mavo of havo te proberen. En dus moeten we ons op andere groepen richten, zoals mavoleerlingen, vmbo-tl’ers, leerlingen die op de havo gestrand zijn, maar ook zij-instromers. Dat is best ingewikkeld. We moeten alle zeilen bijzetten om die groepen te bereiken. Bij een zij-instromer hoort een ander startsalaris, maar de nood is nu zo hoog dat bedrijven dat er graag voor over hebben. Het leuke is dat we ook spontane aanmeldingen krijgen van mensen die ooit, in een ver verleden, iets met techniek hebben gedaan. Door omstandigheden of bepaalde keuzes zijn ze een andere kant op gegaan. Nu ze zien dat er in de techniek veel werk is, komt dat weer in beeld. Ik sprak laatst een vrachtwagenchauffeur die net bij ons is gestart. Hij was vroeger wel aan een technische opleiding begonnen, maar het avontuur lonkte: hij wilde weg, Europa door met een truck. Nu hij een gezin heeft en zijn kinderen soms dagen niet ziet begon het toch te knagen en wil hij graag dichter bij huis werken. Mooi toch? Zo kan het ook.’
Zo lastig als het is om leerlingen te werven, zo gemakkelijk is het om bedrijven te interesseren. Olij: ‘Daar hebben we werkelijk géén beleid op, daar hoeven we geen enkele energie in te steken. Ze weten ons allemaal te vinden. Gelukkig maar, want zo hebben wij onze handen vrij en kunnen we vol inzetten op het aantrekken en begeleiden van leerlingen.’