Waterstofketel hit op Bouwbeurs

Erik op 13 februari 2019 | 4 minuten leestijd
Op de Bouwbeurs presenteerde Remeha een belangrijke innovatie: de waterstofketel. Van tevoren was er al de nodige aandacht in de pers, en dat zorgde ervoor dat de stand enorm goed bezocht werd. Belangrijk voordeel is dat waterstof eenvoudig te transporteren en op te slaan is. Is waterstof ‘de’ oplossing van het energievraagstuk?

Het liep vijf dagen lang storm bij Remeha. Bouwers en installateurs, iedereen wilde de waterstofketel zien en er meer van weten. De werknemers die de stand bemanden, stonden de vele beursbezoekers geduldig te woord. Ook minister Kajsa Ollongren kwam een kijkje nemen en liet zich informeren. De ketel zelf hing bescheiden aan de rand, je zou er haast overheen kijken. 

De cv-ketel op waterstof is een interessante oplossing in het hele energievraagstuk. Warmtepompen zijn vooral geschikt voor nieuwbouw, waar ze bij de bouw qua logistiek gemakkelijk te installeren zijn. Een warmtepomp in een oudere woning is lastiger te realiseren en daardoor duurder. Daarbij komt dat een goede isolatie een voorwaarde is voor een optimaal rendement, en dat kan ook een flinke kostenpost zijn. Voor bestaande bouw is de waterstofketel dan ook een betere oplossing. 

Opslag is cruciaal 

Tijdens de Bouwbeurs sprak Manager Innovative Technologies Marco Bijkerk van Remeha twee keer in een volgepakte Croesezaal over waterstof als een van de energiedragers van de toekomst. Bijkerk legde uit hoe de ketel werkt en vertelde dat waterstof eenvoudig te transporteren en op te slaan is. Dat is een belangrijk voordeel, want energieopslag door middel van een accu of batterij heeft nog vaak als minpunt dat er energie verloren gaat. Toch is opslag cruciaal omdat we in een toekomst zonder fossiel aardgas echt zijn aangewezen op wind- en zonne-energie. Door het omzetten van elektriciteit via elektrolyse is waterstof ‘bewaarbaar’. Als er eenmaal een distributienetwerk is, kan de waterstof vervolgens gebruikt worden in verwarmingsketels, maar ook bijvoorbeeld in waterstofauto’s. Het bestaande aardgasnetwerk kan daar een belangrijke rol in spelen en is met wat kleine aanpassingen geschikt om waterstof te transporteren. Bijkerk benadrukte dat waterstof niet ‘de’ oplossing is, maar een van de manieren voor CO2 reductie. Het is ook de moeite waard om te onderzoeken of warmtepompen en waterstofketels gecombineerd kunnen worden, waarbij de warmtepomp in de zomer aanstaat en in de winter waterstof gebruikt wordt. 

Testen en monitoren 

De ketel is nog niet op de markt. Binnenkort gaat hij op proef in een appartementencomplex in Rozenburg, deelgebied van Rotterdam. Daar zal uitgebreid getest en gemonitord worden, een belangrijke stap dus in het traject van prototype tot eindproduct. Bij de proef zijn ook de gemeente Rotterdam, netbeheerder Stedin en de woningstichting/verhuurder van de appartementen betrokken. Verloopt de proef goed, dan kan het snel gaan. Zo’n halve eeuw geleden stapte Nederland over van stadsgas naar aardgas. De transitie van aardgas naar waterstof is volgens de ontwikkelaars van de waterstofketel ook prima te maken, zeker als de overheid daar een speerpunt van maakt en energiebedrijven maatregelen gaan nemen. Bijkerk zal ook spreken op het congres Duurzaam Gebouwd in Leeuwarden, dat als thema ‘It giet om’ heeft, in het Nederlands: ‘Het gaat veranderen.’ De wens om gasloos te verwarmen leeft sterk in Friesland en de Friezen zijn geïnteresseerd in alle vormen van duurzame energie. Waterstof is een mogelijkheid, en de introductie van de waterstofketel komt dus op een goed moment. 

Gerelateerde artikelen