​“Wat de bouwplaats biedt, dat koopt men niet”

Erik op 6 december 2016 | 3 minuten leestijd
Deze uitspraak hoorden Piet van Gelder en ik een jaar geleden voor het eerst. Die vormde voor ons de aanleiding om het afgelopen jaar een serie artikelen te schrijven over de vraag ‘hoe om te gaan met integriteitskwesties?’. Van restmateriaal meenemen tot onvolledige facturen, van klussen in de baas z’n tijd tot de Groningse manager Technisch beheer die goed voor zichzelf en zijn familie zorgde.

In alle gevallen heeft centraal gestaan: wat doe je in geval zoiets voordoet of als er sprake is van een vermoeden van zo’n incident? Hoe pak je zoiets aan en zet je de juiste stappen als het gaat om waarheidsvinding, Fact Finding?

Daarbij was ons uitgangspunt dat mensen ons standpunt zouden delen dat de aangekaarte kwesties ook daadwerkelijk aangepakt moeten worden. Dat het niet zo kan zijn dat de restanten koperdraad of ander materiaal een lucratieve handel vormen, dat de verliesposten op voorhand al verwerkt worden in de offerte, waardoor de klant in feite betaalt (en eigenlijk wij allemaal!) voor het feit dat medewerkers hun handen niet thuishouden van spullen van de baas.

Het heeft ons in gesprekken met mensen uit de bouw- en installatietechniek verbaasd dat ons standpunt daarin helemaal niet zo breed gedeeld werd. “Zo werkt dat nou eenmaal in de bouw- en installatiewereld”, “Dit gebeurt van directieniveau tot op de werkvloer, dus wat wil je?”, “Pak eerst de etentjes en uitstapjes aan waarmee de managers gefêteerd worden voordat je over ‘klein bier’ op de werkvloer begint.”

Als men het probleem niet ziet, hoef je ook geen oplossingen aan te dragen

Onze conclusie is dan ook dat er eerst een mentaliteitsverandering nodig is voordat mensen oog krijgen voor de aanpak van interne incidenten. Zolang immers het probleem niet wordt onderkend, is er geen noodzaak stappen te zetten in de richting van Fact Finding. Een mentaliteitsverandering waardoor we bepaalde zaken niet ‘gewoon’ moeten vinden omdat het al jaren zo gebeurt. Dat van hoog tot laag in een organisatie het besef er is dat een offerte pas echt concurrerend is als de verliespost voor materiaal is teruggebracht tot echte schade en niet omdat er spullen zijn verdwenen.

Zo’n mentaliteitsverandering moet beginnen vanuit het management, met het vaststellen van de waarden waar een organisatie voor staat. En vandaaruit kun je als bedrijf bepalen hoe deze waarden te vertalen zijn naar het gedrag van mensen in de hele organisatie. Mooi voorbeeld is de waarde integriteit: integriteit is hoe jij handelt als anderen niet kijken.

Misschien zijn wij idealisten, misschien zijn wij roependen in de woestijn van de bouw- en installatiewereld. Maar wie wel open staat voor onze boodschap heeft hopelijk het afgelopen jaar zijn voordeel kunnen doen met onze tips en adviezen. 

Gerelateerde artikelen