​Waar kent de consument jou van?

Erik op 23 mei 2016 | 4 minuten leestijd
Als er één branche is die al decennia lang zijn klanten voorziet van energiebesparende maatregelen en duurzame oplossingen, dan is het de installatiebranche wel. Laten we wel wezen.

Hr-ketels zijn er al sinds 1981 (dat is dus al 35 jaar). Bij UNETO-VNI loopt op dit moment een poll: Installateurs moeten verduurzaming onder consumenten veel actiever bevorderen. Bijna 90% is het hier mee eens! Ik kan het daar alleen maar ook hartgrondig mee eens zijn. Als maar een kwart van de huiseigenaren wil verduurzamen en maar 1% heeft daar ook concrete plannen voor, dan is er nog een boel te winnen. Want maar 25% van de woningen heeft een A of B label, dus niet een kwart maar driekwart van de particulieren kan nog maatregelen nemen.

Bron: UNETO-VNI

LEES OOK: Isoleren huishoudens biedt kansen voor de branche

Resultaat?

Toch is de vraag: hoe ga je de consument hiervan overtuigen en wat levert het op? Zeker als die consument eigenlijk gewoon geen interesse heeft, dan is het hard werken om resultaat te bereiken. En ja, dan heb je een duurzamere installatie neergezet, maar jij ziet dat niet terug op je eigen energierekening en je ziet het ook niet terug in je certificering van je CO2-prestatieladder of ISO 14001. Want die gaat over jouw bedrijfsvoering.

Verantwoordelijkheid

Dus, maar niks aan doen dan? Nee, gelukkig nemen veel bedrijven binnen de branche zelf de verantwoordelijkheid om met energiebesparing en verduurzaming bezig te zijn. Die bedrijven hebben ingezien dat dit op de lange termijn de meest succesvolle strategie is. Die bedrijven weten dat als zij hun klanten voorzien van een comfortabele en energiezuinige installatie, dat deze klant de volgende keer weer voor het bedrijf kiest.

LEES OOK: Vrijwillige energiebesparing werkt niet

Zichtbaarheid

Alleen als installateur heb je één nadeel: het product dat je levert is niet altijd goed zichtbaar. De CV-ketel wordt ergens opgeborgen en mensen weten weer dat ze ‘m hebben op het moment dat hij het niet goed doet. Vloerverwarming is bij uitstek niet te zien. Elektriciteitskabels? Alles wordt netjes weggewerkt. Weet je wanneer je zichtbaar bent? Als je met de bedrijfsbus door de straat rijdt!

Daad bij woord

En daar zie ik nog weinig installatiebedrijven die de groene handschoen hebben opgepakt. Terwijl die wel direct doorwerkt in je CO2-prestatieladder of ISO 14001 certificaat. In mijn optiek moet je het één doen en het ander niet laten. Ja, zeker, steeds meer verduurzaming onder consumenten bevorderen door het aanbieden van energiezuinige installaties. Maar dan vervolgens niet met een stinkende oude bus voor komen rijden alsof je Max Verstappen bent. Goed voorbeeld doet goed volgen immers. En het meest zichtbare voorbeeld ben je op de weg.

Oneens

Ik ben het dan ook niet eens met Titia Siertsema (voorzitter UNETO-VNI) die in maart schreef: “Bovendien leveren de certificaten nauwelijks duurzaamheidswinst op. Het blijkt namelijk dat de meeste certificaten gericht zijn op de bedrijfsvoering, maar minder op het realiseren van duurzame projecten.”

De certificaten leveren wel degelijk duurzaamheidswinst op. In de bedrijfsvoering inderdaad, maar daar is helemaal niks mis mee en in mijn optiek een vereiste op het moment dat je je ook echt als duurzaam bedrijf wilt profileren en je klant optimaal wilt bedienen met duurzame installaties.  

Ben jij het met mij eens, of vind je dat we ons alleen met duurzame installaties moeten bezig houden?

Gerelateerde artikelen