In 2014 wonnen Nefit, Atag Verwarmingen, Ubbink en Viega een VSK award in verschillende categorieën. Twee jaar na het winnen van de award zijn de toenmalige winnaars unaniem dat de VSK-award hen geen windeieren hebben gelegd.
Tijdens de vorige editie van de VSK sleepte Viega Nederland de VSK Award in de wacht met het in hoogte verstelbare wc-element. Op de vraag wat het winnen van de VSK Award voor Viega betekende, antwoordt Gerben Verweij enthousiast: “Het winnen van zo’n prijs betekent voor ons als systeemfabrikant veel. Het is een erkenning dat de installatiemarkt waardering en bewondering heeft voor de innovatieve kracht van Viega. Tegelijkertijd laten wij zien welk belang wij aan de markt van installateurs hechten.” Yvette Janssen van Ubbink sluit daarbij aan: “Het winnen van de Award was een bekroning op de innovatie-inspanningen van Ubbink. Ubbink steekt veel energie in de samenwerking met installateurs om zo te komen tot nieuwe en verbeterede producten, waarbij verwerkersgemak voorop staat.” Het is volgens Jan Henk van der Wijk van Atag belangrijk om de innovatieve slagkracht van de Nederlandse installatiebranche onder de aandacht te brengen. “Het moet geen uitholling worden of marketing instrument. De Award heeft alleen zin als het product daadwerkelijk iets toevoegt, zonder een zogenaamd uitbreiding van het assortiment te zijn.”
Publiciteit als extra prijs
Atag won in 2014 in de categorie energiebesparing en speelde zich in de kijker. “Er was veel belangstelling in de pers, hernieuwde aandacht vanuit de klanten en ‘deuropener’ voor nieuwe klanten. Hierbij is het belangrijk dat de VSK-award aantoont dat een product daadwerkelijk iets nieuws brengt en innovatief blijkt te zijn. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk.”
De innovaties moeten uiteraard verschil maken in de branche en iedere editie is dat en van de punten waar de jury op let.
Branche profiteert
Volgens Jan Blom van Nefit zijn er door de VSK awards eigenlijk alleen maar winnaars. “De uitreiking van VSK Awards is een publicitair hoogtepunt op elke VSK. Het levert extra aandacht op voor de deelnemers en natuurlijk nog eens extra voor de winnaars. Maar wat veel belangrijker is, is dat de branche als geheel nog eens in de schijnwerpers wordt gezet met alle aandacht voor het innovatieve karakter.” De innovaties die op de beurs worden getoond zijn voor de hele branche een opsteker. “Het stimuleert beleidsmakers en opdrachtgevers om de branche serieus te nemen, het stimuleert fabrikanten om energie te blijven steken in innovatie en het stimuleert werknemers om in de branche te willen werken. Dit mes snijdt aan alle kanten.” Yvette Janssen van Ubbink vult Blom aan en ziet veel voordelen: “De VSK Award ondersteunt de doelgroep door partijen uit te dagen en te inspireren om innovatief te zijn. Daarnaast geeft de Award bekendheid aan innovatieve oplossingen bij de installateurs, zodat zij bekend zijn met alternatieve oplossingen en hun klanten beter kunnen bedienen.”
Advies voor de genomineerden
Gerben Verweij van Viega geeft alle genomineerden van de VSK awards van dit jaar een bruikbare tip: “Maak publiciteit. Daar is het uiteindelijk allemaal om begonnen: bekendheid. En daar kan ieder bedrijf zelf het stuur in handen nemen. Doen!”
Jan Blom van Nefit is het roerend eens en komt zelf ook met advies. “Zorg voor een goed verhaal, investeer in de story achter het product. Het gaat niet alleen om de technische vinding zelf, maar vooral ook wat je ermee kunt. Zoek de vakpers op, want een goed en consistent verhaal rondom deze nominatie zorgt voor beroering rondom het merk , ongeacht wie er uiteindelijk met de prijs naar huis gaat. Alhoewel dat uiteraard het ultieme doel blijft.”
De VSK Awards 2016 zullen tijdens de beurs, op woensdag 3 februari, op een feestelijke manier worden uitgereikt door Lieke van Lexmond.