Waar in 2018 slimmer werken en de warmtepomp in het middelpunt stonden, staan nu meer dan ooit tevoren allerlei oplossingen klaar om de energietransitie een boost te geven. “Er ontstaan steeds meer marktinitiatieven voortvloeiend uit het klimaatakkoord, er hebben steeds meer fabrikanten allerlei oplossingen zonder verbruik van gas gevonden en komt bijvoorbeeld aquathermie opzetten. Daar komt bovenop dat industrialisering, digitalisering en prefabricage een vlucht zal toenemen en circulariteit echt hoog op de agenda komt. Daar zal dus ook op VSK 2020 veel aandacht voor zijn”, zegt Patrick Schilte, Business unit manager Bouw & Installatie bij Jaarbeurs.
Installatiebranche staat voor uitdagingen
Patrick Schilte: “Installatietechniek staat voor uitdagingen, waar de installateur niet alleen de oplossing kan bereiken. Samen met opdrachtgevers en voorschrijvers, maar zeker ook met de kennis van de fabrikanten zullen we moeten proberen de doelstellingen te verwezenlijken. VSK 2020 heeft deze editie de focus om al deze kennis en ervaring bij elkaar te brengen en versnelling te boeken in de vooruitgang. Dat doen we met meer kennistheaters dan voorheen, met bestaande en nieuwe partijen.
Installatietechniek beleven en ervaren
Het gaat niet alleen over de grote thema’s, die dagelijks in het nieuws verschijnen. Het gaat vooral ook om de installateur zelf. Waar worden zij blij van? Welke bedrijfswageninrichting past het best? Welke kleding zit het lekkerst? VSK heeft in het hart van de beurs een plek waar dit soort vragen beantwoord worden voor de installateurs. Hier zal ook VSK kennispartner Techniek Nederland een inhoudelijk programma speciaal voor installateurs neerzetten. Jaarbeurs zet zelf en met haar andere partners, zoals DNVI en NVKL een grote stap in de kennisvoorziening en beleving van de VSK. “Op de beurs worden bezoekers uitgedaagd zelf met techniek aan de slag te gaan, komt er onder andere een ‘tools & try’- plein, waar diverse uitdagingen klaar staan. Naast het kennis- en doe-component bieden de exposanten volop innovaties en productinformatie. En zal er ook net als in 2018 met het VSK beurscafé een plaats zijn, waar men met elkaar kan verder praten over het vakgebied. Netwerken, kennis opdoen, leren en ervaren en plezier maken: dat is en blijft VSK voor de naar verwachting meer dan 35.000 bezoekers” benadrukt Patrick Schilte.