De promovendus schrijft dat de meeste auto’s die volledig op elektriciteit rijden nog niet aantrekkelijk genoeg zijn voor consumenten. Voor de gene die schoner wil rijden, maar weinig aan capaciteit, die een traditionele auto met verbrandingsmotor kan leveren, wil inleveren, hebben de volledig elektrische auto’s nog te veel nadelen.
Plug-in en volledig elektrisch
Op de website van NWO legt Dimitropoulos zijn bevindingen uit: “Plug-in hybride auto’s kunnen een sleutelrol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit, omdat ze als het ware tussen de oude en de nieuwe soort auto in zitten. Consumenten kunnen dan vast een beetje wennen aan bijvoorbeeld het moeten laden, de stilte bij lage snelheden enzovoort.” Daarbij zijn de voordelen voor het milieu bij een hybride minder groot dan een volledig elektrische auto omdat er als nog fossiele brandstoffen worden gebruikt. “De fiscale stimulering voor plug-in hybrides moet daarom niet al te royaal zijn en zeker in de zakelijke markt gekoppeld zijn aan het aandeel daadwerkelijk elektrisch gereden kilometers.”
Actieradius en snel laden
Meer consumenten zijn bereid om volledig elektrische te gaan rijden als de actieradius wordt verbeterd en de snellaad-infastructuur wordt uitgebreid. Maar consumenten doen er goed aan om zich af te vragen wat hun rijgedrag daadwerkelijk is. Hebben ze bijvoorbeeld een grote actieradius wel nodig? “Beleid zou zich verder in de eerste adoptiefase moeten richten op stimuleren van de vraag door automobilisten bewust te maken van de afstanden die ze rijden en hen te trainen in het efficiënt inzetten van de actieradius die de accu biedt.”
Beloning
De onderzoeker vindt daarnaast dat volledig elektrisch rijden beloond moet worden door bijvoorbeeld belastingvoordeel.