Verwarming aanbrengen met een verfspuit

Erik op 17 oktober 2018 | 4 minuten leestijd
‘Elektrische verwarming gaat het winnen in onze gasloze toekomst. Een warmtepomp is in vergelijking met onze systemen gewoon erg duur.’ Aan het woord is Hans Klopstra, directeur van Karbonik, een jong bedrijf dat innovatieve verwarmingssystemen op basis van carbon levert, zoals een ultradunne carbonfolie die wordt aangebracht onder de vloerbedekking en de Heat-Paint, een verwarmende verf.

Klopstra is zeer stellig: ‘Onze producten stellen de gebruiker in staat om op zeer efficiënte wijze, met een rendement van meer dan 99,9 procent elektriciteit om te zetten in warmte. We tonen in de praktijk aan dat onze verwarming  met minder dan de helft van de energie die conventionele systemen nodig hebben, een vergelijkbaar of hoger comfortniveau kan bieden.’

Klopstra heeft het dan onder meer over de extreem dunne verwarmingsfolie die zijn bedrijf levert. De door de 0,5 mm dunne folie zendt IR-straling uit en verwarmt vervolgens alle objecten in de ruimte. De folie kan worden toegepast onder parket, laminaat, tegels en tapijt. Het product ligt volgens Klopstra inmiddels bij zo’n kleine vijftig projecten in Nederland. Het toepassingsgebied is breed. Diverse appartementen, rijtjeshuizen, fabriekshallen, hotels en kantoren zijn inmiddels al van het product voorzien. Met name voor monumentale gebouwen, biedt de carbonverwarming een groot voordeel boven de watervoerende systemen omdat er weinig breekwerk nodig is.

Kantongerecht

Een aansprekende toepassing is te vinden in Den Helder waar de verwarming is toegepast in het gebouw waar vroeger het kantongerecht was gehuisvest. Het is een 200 jaar oud vrijstaand huis dat onder Monumentenzorg staat en slecht tot matig geïsoleerd is. Daarin huizen nu de architecten Brigitte Jacobs en Duco Kapitein. Het is niet te zien maar op de wanden is nog een opmerkelijk product van Karbonik aangebracht: Heat-Paint, een verf die warmte genereert. De verf op basis van carbon laat zich simpelweg aanbrengen met een verfspuit of roller. Net als bij de folie wordt warmte  gegenereerd door stroom door de koolstoffilm te laten lopen. De geschilderde panelen warmen op tot zo’n 40 °C. 

Ook in het kantoor van de Helderse architecten zit de verwarmende verf op de muur. De investering in de toepassing van de folie en Heat Paint, inclusief extra elektrapunten, is vergelijkbaar met de aanleg van een traditionele cv-installatie, bevestigen de architecten.

Op ongeveer 70 centimeter afstand van elkaar worden twee 50 micron dunne, zelfklevende koperstrips aangebracht waarna het hele vlak met Heat-Paint wordt overschilderd. Daarna kan de muur met een primer en een eindlaag worden afgewerkt. De koperen geleiders zijn met een connector aan een installatiedraad bevestigd. De connector en de draad worden weggewerkt achter een holle plint. De draden gaan naar een transformator, die vier vlakken van 1 m2 van stroom kan voorzien.

Zwakstroom

Elk vlak is goed voor zo’n 300 W. Klopstra: ‘Dat oppervlak is meer dan genoeg voor de verwarming van een ruimte van 25 vierkante meter, een flinke kamer dus, ook bij zeer lage temperaturen. Alles werkt op zwakstroom, 22 volt, dus schokken kun je er niet van krijgen. Ook kan er gewoon een spijker in de muur geslagen worden.’

In Den Helder wordt het systeem in de in de praktijk gemonitord. Ze verwarmen 108 m2. In het stookseizoen gebruikten ze zo’n 350 tot 400 kWh per week, tussen de 250 en 300 euro per maand. 

Gerelateerde artikelen