Verspil geen kostbare tijd aan nutteloze offertes

Erik op 10 juni 2016 | 3 minuten leestijd
​Herkent u dat beeld? U heeft een dag vol afspraken gehad en de to-do lijst loopt over van beloftes gemaakt aan potentiële klanten. Voordat u bent toegekomen aan het inwilligen van deze beloftes is er een nieuwe drukke dag aangebroken en vervagen de beloftes.

Aan de andere kant wachten de potentiële klanten op de opvolging van de afspraken. Die niet, of niet volledig worden nageleefd. Hiermee wordt het vertrouwen van de aanbieder ondermijnd en verkleint dit de kans op het sluiten van een deal. Jammer, voor u en voor de potentiele klant.

Overvloed aan offertes

In de zonne-energiesector wordt het de consument heel makkelijk gemaakt om offertes aan te vragen, wat de druk op aanbiedende partijen enorm verhoogt. Sommige consumenten vragen wel tien offertes aan en laten al deze aanbieders thuis aan de koffietafel langskomen. Een enorm leger van aanbieders wordt dus aan het werk gezet. Resultaat: een consument die na dit aanvraaggeweld een keuze moet maken tussen deze verschillende aanbieders. Een haast onmogelijke opgave, als je tien offertes moet vergelijken, die allemaal net iets van elkaar verschillen op het gebied van prijs, materialen en natuurlijk het promoverhaal van de aanbiedende partij.

Keuzes te over

Resultaat: Het besluit wordt vooruitgeschoven met de argumentatie: “Ik heb te veel opties en kan geen keuze maken”, “Iedere installateur vertelt een ander verhaal”, “Ik heb meer kennis dan de aanbieder(s) die bij mij zijn langsgekomen, die zonnepanelenboeren beloven gouden bergen!”. De onduidelijkheid aan de kant van de consument wordt veroorzaakt door de vele mogelijkheden die het dak, consument en budget hen bieden. Er zijn immers altijd meerdere opties mogelijk.

LEES OOK: Tien redenen waarom zonne-energie de markt gaat veroveren

Offerte blijft liggen

Ik durf te beweren dat er zeker 1 miljoen offertes thuis bij de mensen liggen te rusten totdat de consument weer het vertrouwen terug heeft dat zonne-energie een zinvolle investering is, welke wordt uitgevoerd door een aanbieder die de behoefte van de klant centraal stelt. Een aanbieder die zijn klant centraal stelt, zal ook selectief zijn in de klanten die hij aanneemt.

Tijdsbesparing

In ons vorige artikel heeft de Fritts Reviewmethode al enige aandacht gekregen. Deze methode kan consumenten houvast geven in het aankooptraject van een zonne-stroomsysteem. Anderzijds wil ik installateurs de helpende hand toereiken: stuur dat deel van de aanvragen van de oriënterende consument die je krijgt voor een zonne-stroomsysteem eerst langs Fritts. Wij kunnen snel de behoefte van de consument inschatten. Wij identificeren of uw tijd rijp is om daadwerkelijk het offertetraject met schouw te starten. Tot die tijd: besteed je tijd aan het verdiepen in de materie van zonne-energie en houd contact met je bestaande klanten, je beste ambassadeurs van goed werk. 

LEES OOK: De schaduwkant van zonnepanelen; welk dak is geschikt

Gerelateerde artikelen