Vernieuwde Arbowet officieel van kracht

Erik op 3 juli 2017 | 2 minuten leestijd
Juli is inmiddels aangebroken en dat heeft voor de branche wat veranderingen meegebracht. Per 1 juli is de vernieuwde Arbowet ingegaan. Deze wet werd onlangs aangenomen door de Eerste Kamer. De overheid wil met de nieuwe wet het functioneren van de bedrijfsgezondheidszorg voor werknemers en werkgevers verbeteren.

In de nieuwe wet is opgenomen dat de minimumeisen van contracten met arbodienstverleners omhoog gaan, het zogenoemde basiscontract. Daar moet onder meer instaan hoe de arbodienstverleners hun taken gaan uitvoeren die voor de werkgever verplichte zijn. In het basiscontract staan de voorwaarden waaraan minimaal moet worden gedaan. Eventueel extra afspraken kunnen in een maatwerkcontract worden opgenomen.

Adviesrol van de arts

De rol van de arts wordt in de nieuwe wet uitvoering besproken. Zo mag de bedrijfsarts elke werkplek bezoeken, mag hij of zij adviseren over preventieve maatregelen en moet de arts beroepsziekten aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten melden. Achterliggende gedachte van de specifieke eisen van de bedrijfsarts is dat hij of zij een onafhankelijke, adviserende rol heeft. De werkgever en werknemer hebben allebei een taak om de adviezen rondom ziektepreventie op te volgen. Wat betreft de verzuimbegeleiding blijft de werkgever verantwoordelijk. De werknemer heeft het recht op een open spreekuur te bezoeken en indien een second opinion noodzakelijk is, moet een bedrijfsarts in bijna alle gevallen, hier aan meewerken.

Sancties

In het eerste geval kunnen er door de Inspectie SZW sancties worden opgelegd aan zowel de werkgevers, arbodiensten en bedrijfsartsen in het geval de regelgeving, die vermeld staan in het basiscontract, niet worden nageleefd.  

Overgangsperiode

Ondanks dat de nieuwe Arbowet op 1 juli is ingegaan, hebben de werkgever en de arbodienstverlener een jaar de tijd om de contracten en dienstverlening aan de nieuwe wet aan te passen.

Gerelateerde artikelen