Verlichting in de retail

Erik op 14 februari 2017 | 4 minuten leestijd
Goede verlichting in de retail is belangrijk. Het kan klanten de winkel in lokken, ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen en meer besteden. Het is een niet te onderschatten marketinginstrument. Verlichting in de retail is erg breed: het gaat van een paar plafondspots tot een compleet lichtplan.

Winkelen is in de afgelopen jaren nogal veranderd. De trend van online shoppen lijkt wat aan het afnemen en op dit moment groeit de retailbranche weer. Maar de concurrentie is groot en klanten hebben hoge eisen. In de retail spreekt men over de ‘customer journey’, en daarbij staat beleving centraal. Sfeer is daar een onderdeel van, en verlichting speelt daar – voor de shoppers vaak onbewust – een grote rol in. 

Over op led 

Veel installateurs hebben wel ervaring met verlichting in de retail. In de afgelopen jaren hebben veel winkeliers en winkelketens hun verlichting al op een hoger plan getild door de traditionele lampen te vervangen door leds. Led heeft veel voordelen. Het is energiezuinig en duurzaam, maar ook digitaal in zones te programmeren om zo een scène, sfeer of thema te creëren. In led zijn alle kleuren van de regenboog beschikbaar, en dat maakt dat de sfeerbeleving perfect te ‘regelen’ is. En omdat in led infrarood en UV ontbreken, wordt het minder warm in de winkel en zullen producten niet meer verkleuren. 

Van etalage- tot paskamerverlichting


In de meeste winkels is er sprake van verschillende soorten verlichting. Het begint met de etalage. Een aantrekkelijk ingericht etalage die mooi is verlicht, werkt uitnodigend. Met een goede etalage kan een winkel zich onderscheiden. Wie etalageverlichting ontwerpt, moet rekening houden met de stand van de zon en de daglichtinval. En hoe groter de daglichtinval, hoe meer kunstmatige etalageverlichting er nodig is om de spullen in de etalage goed naar voren te laten komen. ’s Avonds (en in de winter vaak ook al ’s middags) is het licht van buiten aanzienlijk minder en daar moet de verlichting aan worden aangepast.
Vervolgens kan verlichting binnen ervoor zorgen dat de klanten zich via gewenste looproutes door de winkel bewegen. Is die verlichting goed gepositioneerd, dan loopt het winkelend publiek ‘als vanzelf’ langs alle producten.
In grote, hoge ruimtes zijn grote industriële lampen een mooie oplossing. In een slagerij of bakkerij moet verlichting de tentoongestelde waren goed laten uitkomen. Een kledingzaak is gebaat bij paskamerverlichting die zowel subtiel als functioneel is.

Aandachtspunten 

Word je als installateur gevraagd om mee te denken over verlichting in de retail? Dan zijn hier wat aandachtspunten. 

  1. De etalage geeft de klant een eerste indruk van een winkel. Zorg dat die dus goed verlicht is. Gebruik veel kunstlicht om hinderlijke spiegeleffecten tegen te gaan. 
  2. Als een winkel niet goed is verlicht, denken klanten vaak dat de zaak gesloten is. Gebruik daarom voldoende licht en kies de juiste lichtsterkte
  3. Plaats spotlights en licht belangrijke producten extra aan, dat zorgt dat klanten er op af gaan en dat werkt omzet verhogend. 
  4. Bepaal de juiste lichtkleur, afhankelijk van de sfeer en het type winkel en het assortiment. De lichtkleur bepaalt voor een belangrijk deel de uitstraling van een winkel. Philips ontwikkelde speciaal voor de retail lichtkleuren zoals PremiumWhite en CrispWhite. 
  5. Verlicht ook achterin de winkel, zodat klanten doorlopen. Dat kan met wat meer armaturen, of door het lichtniveau wat op te schroeven.

Gerelateerde artikelen