​Uw Duurzame Installateur zet installateurs in de markt

Erik op 24 mei 2016 | 4 minuten leestijd
Bij Uw Duurzame Installateur zijn op dit moment 41 installateurs aangesloten, verspreid over heel Nederland. Het zijn installatiebedrijven die traditioneel installatiewerk verzorgen, maar daarnaast gespecialiseerd zijn in duurzame oplossingen voor energiebesparing.

Caspar Norg is directeur/bedrijfsadviseur bij Uw Duurzame Installateur. Hij richtte het samenwerkingsverband in 2012 op, samen met zijn compagnon Ferdinand Hogenes. Marketing was hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Norg: “De meeste installateurs gaan liever naar de tandarts dan dat ze over marketing na willen denken. En zou hij dat al willen, dan kost het voor één installateur behoorlijk wat tijd en moeite om een marketingstrategie op poten te zetten. Dat hebben wij gecombineerd. Door een concept te ontwikkelen dat door meerdere installatiebedrijven te gebruiken is, maken we het krachtig maar ook betaalbaar. Wij helpen met de marketing, met de gezamenlijk inkoop en met opleidingen; het is echt een totaalpakket om installatiebedrijven zaken uit handen te nemen. Wij brengen hun bedrijf op een professionele manier onder de aandacht, met behulp van een eigen website voor de installateur, brochures, online campagnes en nog veel meer. Daarnaast kunnen ze zich ook scholen via ons en maak je onderdeel uit van een hecht netwerk van collega’s. We organiseren bijeenkomsten en ‘kijkjes-in-de-keuken’, waarbij mensen met elkaar kunnen sparren. De opzet is dat er fysiek een zekere afstand tussen de deelnemende bedrijven moet zitten. Iedere Uw Duurzame Installateur heeft een eigen werkgebied waarin hij opereert, en die wij met onze organisatie helpen om in die regio de bekendste te worden.”

Koude Mars

Duurzaamheid is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en het einde is volgens Norg nog lang niet in zicht. “Het gaat steeds sneller en sneller”, constateert hij. “In de markt voor zonnepanelen zit nog steeds veel groei, want het is een techniek die financieel echt aantrekkelijk is voor particulieren. Met name in het bedrijfsleven gaan nog grote stappen gezet worden. Dat wordt ook gestimuleerd vanuit de overheid door milieunormen strenger te maken. Dat werkt. Daarom hebben we bijvoorbeeld het ‘rondje duurzaamheid’ ontwikkeld, een tool waarmee je snel kunt checken of (en waar) je energie kunt besparen. Je kan bijvoorbeeld overal in Nederland ’s nachts een koude Mars uit de koelkast halen, maar is dat wel nodig? Als je daarbij stil staat, is er nog zoveel te besparen. Onze aangesloten leden kunnen met deze tool hun klanten voorzien van een duidelijk gefundeerd advies.

Philips en Busch-Jaeger

Uw Duurzame Installateur focust op marketing en duurzaamheid, en werkt daarbij ook samen met andere partners. Samen met Philips bouwden ze bijvoorbeeld de website De Verlichtingsspecialist op. Voor Uw Slimme Huis, gericht op binnenhuisautomatisering en domotica, sloegen ze de handen ineen met Busch-Jaeger. “Binnenkort komt er nog een website bij”, zegt Norg enthousiast. “Dat is Woonoptimaal.nl en die is ook tot stand gekomen in samenwerking met Busch-Jaeger. Woonoptimaal.nl richt zich op het zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Wij bouwen de site en zij leveren de input. Die combinatie levert leads op die we naar de aangesloten leden sturen. De leden volgen regelmatig cursussen en opleidingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste technieken en mogelijkheden, maar nadrukkelijk ook op het gebied van de verkoop. Want je moet die mooie technieken en producten ook aan de man kunnen brengen.”

Duurzame uitstraling

Het plan is om met Uw Duurzame Installateur door te groeien tot zestig deelnemers. Caspar: “Voorwaarde voor deelname is natuurlijk dat een installateur duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Dat hij zijn dak bij wijze van spreken al vol heeft liggen met zonnepanelen en zijn parkeerplaatsen heeft uitgerust met laadpalen voor elektrische auto’s. Ook moet een bedrijf willen investeren in kennis en echt gemotiveerd zijn. Over het algemeen zijn installateurs heel bescheiden over hun werk. Reclame maken zien ze als borstklopperij en daar houden ze niet van. Ik denk juist dat het goed is als je regelmatig even op de radar van je klanten te zien bent. Daar zijn wij goed in en dat nemen wij uit handen, naar volle tevredenheid van onze leden.”

Lees ook: ElektroNed: leren, excelleren en samen sterk staan

Gerelateerde artikelen