Uw bedrijf adverteren op Google: hoe doet u dat?

Erik op 5 juni 2014 | 3 minuten leestijd
Winkelen via het web is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Steeds meer consumenten doen hun inkopen online of zoeken online informatie over nieuwe producten of leveranciers. Een onderzoeksbureau uit de Verenigde Staten heeft berekend dat er rond 2020 zelfs meer geld wordt besteed aan internetreclame dan televisie reclame. Dit geeft wel aan hoe belangrijk het is om goed vindbaar te zijn op Google. Als u pas op de tweede pagina staat met uw bedrijf loopt u de kans dat consumenten al op één van uw concurrenten hebben geklikt.

Het is dus onontbeerlijk om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekmachine. Er zijn verschillende manieren om dit doel te bereiken. Dit artikel zal de mogelijkheden wat betreft betaalde advertenties toelichten.

De omlijnde posities in onderstaande afbeelding zijn de posities waar bedrijven staan die betaald hebben voor deze positie. U kunt kiezen tussen een positie helemaal bovenaan de zoekresultaten of juist naast de reguliere zoekresultaten:

m dit voor elkaar te krijgen kunt u gebruik maken van de service Google AdWords. Google AdWords is een online programma van Google waarmee u zoekwoorden kunt selecteren die aansluiten op het product of de service die u te bieden heeft.

Het is dus belangrijk om de juiste zoektermen te kiezen die leiden naar uw bedrijf. Als u dit heeft gedaan, zal de advertentie niet alleen op google zichtbaar zijn, maar bijvoorbeeld ook op aanverwante sites waar de consument op klikt.

Plaatsafhankelijk

Toch zal niet iedereen in Nederland dezelfde bedrijven te zien krijgen. De locatie vanaf waar wordt gezocht is extreem belangrijk om bovenaan te eindigen. Bovenstaande zoekresultaten zijn gegenereerd vanaf de plaats Utrecht. U kunt dus gemakkelijk invoeren vanaf waar uw bedrijf zich bevindt en in welke regio u actief bent.

Tijdsafhankelijk

Naast het kiezen voor een bepaalde plaats kunt u ook kiezen voor een bepaalde tijd waarop uw bedrijf bovenaan in Google eindigt. Vanzelfsprekend wilt u overdag goed zichtbaar zijn om uw klanten te bedienen. ’s Nachts is het misschien minder nodig om bovenaan te eindigen. Maar heeft u een bedrijf met een 24-uurs reparatie service: dan kan het juist wel lonen om altijd bovenaan te staan.

Extensies

Een laatste mogelijkheid die hier besproken wordt is het gebruiken van AdWords Extensions. “Extensions” oftewel “afgeleiden” zijn stukjes informatie over uw bedrijf waarmee u de klant beter kunt bedienen. In het onderstaande screenshot ziet u twee voorbeelden van extensies. De ene is een “call to action”, oftewel het stimuleren van directe verkoop. Op deze manier hoeft de klant niet eerst op de site te klikken en daarna nogmaals te klikken om een offerte aan te vragen. De andere is een plaats- en contactextensie. Op die manier heeft de klant direct de contactinformatie en weten ze hoe ver het bedrijf van hun huis is. 

Afhankelijk van uw budget en expertise kan een betaalde advertentie uw bedrijf meer klanten opleveren. Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om Google AdWords in te zetten voor uw bedrijf.

Gerelateerde artikelen