De Europese Unie wil af van lampen die niet binnen energielabel A of B vallen en dus een hoog energieverbruik hebben. Gloeilampen zijn er nu helemaal verboden – hoewel er vanonder de toonbank nog steeds verkocht wordt – en binnenkort is halogeen aan de beurt. De uitfasering is uitgesteld tot 2018. Er is een uitzondering: GU10 en par halogeen spots zijn wel sinds 1-9-2016 verboden. Winkels mogen hun voorraad nog verkopen, maar kunnen dergelijke lampen niet meer importeren.
Efficiëntere producten
De reden van het uitstel is dat de led-lamp nog niet klaar zou zijn om op grote schaal de markt van halogeenlampen te vervangen. De Europese Commissie zei er het volgende over: “Het uitstellen van de uitfasering zorgt ervoor dat er efficiëntere producten op de markt komen en het geeft consumenten de mogelijkheid om de best presterende lampen voor hun toepassing te kopen.”
De industrieassociatie LightingEurope wilde de uitfasering liever uitstellen tot 2020, maar dat gaat niet door. Er is inderdaad al een grote range met efficiëntere producten en in de installatiebranche worden ze volop toegepast. Er zijn maar weinig installateurs die nog halogeen opnemen in een lichtplan. Led is geschikt voor nagenoeg alle toepassingen en de energiebesparing die er mee wordt gerealiseerd, is enorm.
Branche goed voorbereid
Volgens Clim de Boer, marketing coördinator bij SLV Nederland, is de branche goed voorbereid op de uitfasering van halogeen. “Het aantal led-lichtbronnen in ons assortiment is de laatste jaren flink gestegen. Ook leveren we al heel lang armaturen waarin de ledlamp is geïntegreerd. Voor elke halogeen-lichtbron is een acceptabel alternatief in de vorm van led voorhanden en de ontwikkelingen gaan nog steeds door. Ik zie de uitfasering van halogeen niet zozeer als een probleem voor de verlichtingsbranche, als wel voor de consument. Dat zag je ook met het verbod op de gloeilamp. Er zijn altijd mensen die nogal pragmatisch op zo’n maatregel reageren. De klant moet dus omschakelen. Leveranciers zoals wij hebben de overstap al lang gemaakt.”
De consument is inderdaad niet of nauwelijks op de hoogte van de plannen om halogeen uit te faseren. Philips Lighting liet dat onderzoeken en stelde vast dat 75 % van de 5.000 ondervraagden in verschillende EU-landen niet van het op handen zijnde verbod had gehoord.