Top drie positieve en negatieve reviews voor elektriciens

Erik op 11 december 2017 | 3 minuten leestijd
Hoe onderscheid jij je als elektricien in de branche? Telefoonboek.nl zocht het uit: “Klanten lijken het vooral belangrijk te vinden dat de elektricien professioneel is, goed werkt levert en dat afspraken goed na worden gekomen.”

Bijna iedere consument krijgt wel eens een elektricien over de vloer. Sommige laten een professional kleine klusjes opknappen die anderen liever zelf doen. Voor de grote klussen wordt bijna altijd een elektricien ingehuurd. Doordat consumenten steeds meer gebruik maken van elektrische apparaten, blijven de professionals hard nodig. Onveilige installaties kunnen daarbij funest zijn.

Data over de E-installatiebranche

Het onderzoek van Telefoonboek.nl is gebaseerd op de informatie die bezoekers achterlaten op de website. Het bedrijf verzameld veel informatie over bedrijven waaronder de beoordeling die klanten achterlaten. “Dit doen bezoekers door een score toe te bedelen op basis van de algemene indruk, de service en de prijs/kwaliteit verhouding”, legt het bedrijf uit. “De bezoeker kan ervoor kiezen om aan deze score een geschreven review toe te voegen, met een toelichting van het cijfer of extra informatie.” Over elektriciens werden over de afgelopen periode bijna 800 reviews achtergelaten. Het goede nieuws is dat het gemiddelde cijfer uitkwam op een ruime voldoende: 7,6. Opvallend daarbij dat er vaak tienen werden uitgedeeld bij positieve reviews en tweeën bij een negatieve ervaring.

Positieve reviews

Van alle reviews die werden achtergelaten was 73,4 procent positief. Daarbij werd veelvuldig een compliment gegeven over de professionaliteit van de elektricien. “Er zijn in deze reviews opmerkingen gemaakt over de kundigheid, het goede advies en het goede meedenken van het personeel.” Naast deze zaken was ook de snelheid van het klaren van de klus een belangrijk punt en uiteraard de kwaliteit van het geleverde werk. Ook goede communicatie en vriendelijk personeel wordt al positief ervaren.

Top drie complimenten over elektriciens:

  1.             Professionaliteit                                              Genoemd in 167 reviews
  2.             Algemeen positief oordeel                               Genoemd in 146 reviews
  3.             Snel                                                                Genoemd in 109 reviews

Niet tevreden over elektricien

Niet in alle gevallen werden elektriciens positief beoordeeld. In iets meer dan een kwart van alle beoordelingen was de review negatief. Pas als professional in de E-installatie op voor het niet nakomen over afspraken. Daarover werd veruit het meest geklaagd. Zo komt er nog wel eens voor dat een rekening hoger uitpakt dan vooraf was afgesproken en daar zijn consumenten niet van gediend. In het verlengde van het niet nakomen van afspraken, is een slechte bereikbaarheid. “Bijna net zo vaak (36 keer) klagen klanten over de slechte bereikbaarheid van veel elektriciens. Volgens hen wordt de telefoon vaak niet opgenomen.”

Top drie klachten over elektriciens:

  1.            Afspraken worden niet nagekomen                       Genoemd in 55 reviews
  2.            Slecht personeel                                                  Genoemd in 37 reviews
  3.            Slecht bereikbaar                                                 Genoemd in 36 reviews 

Gerelateerde artikelen