Toepassing domotica vraagt om input zorgprofessional

Erik op 18 maart 2015 | 2 minuten leestijd
De zorgsector staat onder druk. Het wordt moeilijker langdurige, goede zorg te garanderen. Het lijkt erop dat nieuwe technologieën een rol kunnen spelen bij het ondervangen van dit probleem. Maar is dit ook echt zo? En wat zijn de mogelijke aandachtspunten bij de toepassing van ‘huisautomatisering?

‘Domotica’ staat voor huisautomatisering. Het gaat verder dan alleen het integreren van techniek ín de woning; het betreft ook services die van buitenaf worden geleverd. Onder domotica vallen ook toezichthoudende toepassingen; denk hierbij aan bewegingsmelders, uitluistersystemen, camerabewaking en detectiechips. Deze toepassingen zouden een deel van de onder druk staande zorg in kunnen vullen.

Zelfredzaam en onafhankelijk

Het staat als een paal boven water dat mensen met een beperking door slimme techniek beter in staat zijn om zelfredzamer en onafhankelijker te leven. Ook zorgt huisautomatisering voor veiligheid; denk hierbij aan een brandalarm dat is doorgeschakeld naar buiten, naar de brandweer of buurtgenoten.
Domotica ontwikkelt zich momenteel razendsnel: Philips en Accenture hebben inmiddels een systeem gebouwd waarmee mensen via hersengolven, spraak en ogen apparaten kunnen bedienen. Het genoemde systeem is in eerste instantie ontworpen voor thuisgebruik. De ontwerpers verwachten echter dat het in de toekomst ook in het intramurale zorgaanbod kan worden toegepast.

Ethische discussie over domotica

Zorgethicus Alistair Niemeijer onderzocht het gebruik van (toezichthoudende) woonzorgtechnologieën. Hij ontdekte dat er nog geen richtlijnen zijn voor het gebruik van domotica in de zorg en dat er over de toepassing nog een ethisch debat gevoerd moet worden. Niemeijer pleit ervoor dat zorgprofessionals al meedenken over domoticatoepassingen voordat ze worden geïmplementeerd. Alleen zo kunnen ethische kwesties in de productontwikkeling worden meegenomen.

De werking van het systeem van Philips en Accenture is bewezen, maar nog niet klaar om in de markt gezet te worden. Philips en Accenture hopen dat vroege publiciteit de benodigde feedback oplevert en eventueel nieuwe samenwerkingspartners. Voor zorgaanbieders, en wellicht ook zorgverzekeraars, is dit dé fase om te gaan participeren. Als de ‘neurodisplay’ dan uiteindelijk op de markt komt, kunnen daarin alle feedback en ethische discussies worden verwerkt tot een domoticaproduct dat in alle opzichten werkt.

Gerelateerde artikelen