Om de mogelijkheden te testen is TenneT, in samenwerking met IBM en Vandebron, een pilot gestart voor ontwikkeling van batterijen in blockchain voor balanshandhaving. De partners testen de inzet van gedecentraliseerde batterijen uit elektrische auto’s op de balanceringsmarkt middels blockchaintechnologie.
Balans moet blijven
TenneT is als Transmissie System Operator, kortweg TSO, verantwoordelijk voor de Nederlandse balanshandhaving. Doordat pv-systemen zorgen voor een enorme leveringspiek in de zomer en een vraagpiek in de winter, is de verwachting dat de balans wordt ontregeld. “Daarnaast zijn er in de toekomst waarschijnlijk minder conventionele centrales beschikbaar om de benodigde flexibiliteit te leveren”, legt TenneT uit. “Een veelvoud aan kleinere, decentrale batterijen kunnen soelaas bieden. TenneT onderzoekt of met blockchaintechnologie het aantal spelers op de balanceringsmarkt kan worden vergroot waardoor er betere prijsvorming tot stand komt en TenneT minder afhankelijk wordt van de aanwezigheid van conventionele centrales.”
Kleinere partijen op de markt
Om thuisbatterijen te kunnen gebruiken, moet TenneT de markt toegankelijk maken voor kleinere partijen. De batterijen die elektrische auto’s gebruiken zouden hiervoor kunnen dienen. Wanneer deze worden gebruikt voor het opslaan van overtollige energie, krijgt de eigenaar een vergoeding. “Door de eigenschappen van blockchain weet TenneT zich verzekerd van het aanbod èn het inzicht in de geactiveerde decentrale flexibiliteit, terwijl het consumenten en energiegebruikers helpt om hun flexibiliteit aan de markt ter beschikking te stellen.”