‘Techniek moet je zien en voelen’

Zehnder levert producten en systemen op het gebied van verwarming, koeling, ventilatie en filtering. Met een aantal van deze producten en systemen die samen voor een vitaal binnenklimaat zorgen, stond het bedrijf op de VSK.

Jaimi Olthof, projectleider marketing & communicatie bij Zehnder Group Nederland: ‘We zien de VSK echt als ‘onze’ beurs. We staan ook op de Bouwbeurs, maar omdat je op de VSK vooral installateurs over de vloer krijgt, is dat voor ons echt the place to be.
Op de beurs presenteerden we ons zoneringsconcept ComfoZone. Dat is een pakket bestaande uit kleppen, CO2 sensoren en een regelkast die je kunt aansluiten op een van onze ComfoAir ventilatie-units. Op die manier is het mogelijk om gezoneerd te ventileren en dat is gunstig voor de EPC en het geluid.’ 

Luna afvoerventiel in de prijzen 

Zehnder stond ook met het nieuwe Luna afvoerventiel op de beurs.  Olthof: ‘Twee jaar geleden kwamen we al met het Luna toevoerventiel op de markt. Dat won toen een iF-award, de International Forums Design (iF), een van de belangrijkste keurmerken voor product- en designkwaliteit. Een hele prestatie, want ieder jaar bekijkt de jury duizenden inzendingen en maar heel weinig producten krijgen het keurmerk. Het mooie is dat we prompt met het Luna afvoerventiel dezelfde prijs wonnen, en dat viel toevallig samen met de VSK-beurs. Daar waren we waanzinnig blij mee!’
Ook de mogelijkheden om te koelen met lucht stonden centraal bij Zehnder. Olthof: ‘We hebben het vaak over warmteterugwinning, maar je kunt ook koudeterugwinning toepassen om het koelen te stimuleren. Daarnaast hebben we additionele producten om via ventilatie koelte in te woning te brengen of te behouden. Dit is een hot topic gezien de problemen met oververhitting tijdens de warme zomermaanden.’ 

Sleutelen 

De bezoekende installateurs konden op de Zehnder-stand ‘lekker hun gang gaan’, zo vertelt Olthof. ‘We wilden installateurs graag de gelegenheid geven om echt wat te kunnen doen. Techniek is iets dat je moet zien en voelen. Daarom hadden we een aantal opstellingen neergezet: ze konden sleutelen, onderdelen vervangen, uit elkaar halen, etc.. En door geïnstalleerde concepten te presenteren, kregen ze een goed gevoel van hoe installaties eruit zouden zien. Een ander deel van onze stand was als theater ingericht. De kennissessies die daar plaatsvonden, bijvoorbeeld over koelen en over warmteterugwinning, werden goed bezocht.’ 

Duurzaam Wonen Advies Tour 

Speciaal voor consumenten met (ver)bouwplannen organiseerde Zehnder samen met andere vooraanstaande binnenklimaatspecialisten tijdens de VSK de Duurzaam Wonen Advies Tour. De Tour ging langs twee leveranciers met ventilatie-oplossingen en vier warmtepompleveranciers. Consumenten konden van tevoren intekenen. Zo’n negentig mensen maakten daar gebruik van, en van de negentig namen er tien hun installateur mee. Olthof: ‘Dat hadden we expliciet in de uitnodiging vermeld, want het is voor installateurs soms lastig om het hele scala van duurzame oplossingen aan een klant voor te leggen. Het vertellen en uitleggen is één ding, maar mensen willen het zien en de VSK was daar de perfecte locatie voor. Het leuke was dat de deelnemers aan de Tour met bouwtekeningen, brochures en offertes aan kwamen zetten. We hebben mensen dus heel gericht kunnen informeren en ze verschillende oplossingen laten zien. Ook dat was een groot succes. Al met al kijken wij terug op een zeer geslaagde beurs,’ besluit ze.

Gerelateerde artikelen