De doorsnee bezoeker van een vakbeurs is nog steeds een professional in een bepaald vakgebied, met heel veel kennis. Anno 2013 weet hij of zij vaak meer dan de standhouder. Maar de belangstelling verschuift en daar zouden de beursdeelnemers meer op kunnen anticiperen. Neem de beurs Elektrotechniek, de presentaties uit de woningsector in het bijzonder. Hoeveel moeite is er bijvoorbeeld door de beursorganisatie en de standhouders gedaan om naast technici ook architecten, bestuursleden van woningcorporaties, gemeenteambtenaren of voorzitters van VVE’s uit te nodigen?
Ik vind het van groot belang dat deze ‘stakeholders’ van de sector de belangrijkste doelgroep worden van vakbeurzen als beurs Elektrotechniek. Het is mijn wens dat naast de trouwe bezoekers ook deze categorie massaal tijd voor de beurs vrij maakt en een goed beeld krijgt van vernieuwing in de sector.
De marktpartijen die vierkante meters huren, zouden überhaupt alle bezoekers moeten verleiden met een mix van techniek en slimme toepassingen en samenwerkingsvormen in de keten. Als je eerst te horen krijgt hoe de markt in elkaar zit en hoe de standhouder daar op reageert, komt de aandacht voor de techniek die het mogelijk maakt vanzelf.
Natuurlijk moet ook een technicus zijn hart kunnen ophalen op een beurs. Maar zelfs bij deze ‘klassieke bezoeker’ zie ik wat veranderen. Een installateur wil tegenwoordig begrijpen waarom je techniek, waar en hoe toepast. Daarna kan hij het zijn klant uitleggen en kunnen ze er samen hun voordeel mee doen. Ik zeg: toon de installateur wat het voordeel is voor de eindgebruiker! Dat is niet eenvoudig, ik weet het. Maar is het niet de opdracht van de fabrikant of de verkoper om te laten zien waarvoor het product eigenlijk is bedacht?
In mijn marktsegment – deurintercom en huisautomatisering – gaat het al lang niet meer over de functionaliteit van producten, maar over wat producten bijdragen aan veiligheid, comfort en contact met de buitenwereld. Als producten woningen levensloopbestendiger maken, waardoor mensen langer in hun woning kunnen blijven wonen, dan is zo’n maatschappelijk pluspunt vele malen belangrijker dan welk aangescherpt technisch vernuft dan ook.
Wat mij betreft duurt niet lang meer tot het overgrote deel van het vakbeurspubliek eerst vraagt naar het nut, het gemak en de context voordat de technische bril wordt opgezet.