Volgens de bedrijven is de pilot van snellaadstation Haarrijn aan de A2 tussen Amsterdam en Utrecht een succes geworden. “De peakloads werden kleiner, er ontstond maximale flexibiliteit in het hanteren van variabele tarieven en er vond een vergroening van het laadstation plaats.”
Doordat er steeds meer elektrische auto’s de weg op gaan, zijn er ook meer laadstations nodig. Het snellaadstation, waar de pilot werd uitgevoerd, werd in 2013 gebouwd. De pilot startte in 2016. “De zonnepanelen voorzagen het laadstation van elektriciteit. Wanneer er geen auto werd opgeladen, dan stroomde de energie naar de batterij, zodat de energie bij een later laadmoment alsnog gebruikt kon worden. Hierdoor kon de zelf opgewekte duurzame energie maximaal benut worden. Waar de zonnepanelen niet aan de behoefte konden voorzien, kon er altijd nog op het net terug gevallen worden.”
Wijze lessen
Groot voordeel van het onderzoek is dat er minder stroom van het net hoefde worden gehaald. Hierdoor weten de onderzoekers beter hoe ze moeten omgaan met pieken. Ook sluiten de kabels minder hard. “Met de lessen kunnen we kosten besparen die we nu niet over onze klanten hoeven om te slaan.” De batterij die wordt gebruikt, zorgt voor vergroening van het station.
Groener dan groen
De betrokken partijen willen nu het station verder ‘vergroenen’ door gebruik te maken van groene energie op het moment dat de zelf opgewekte energie niet afdoende is. Daarom wordt nog gezocht naar een leverancier.