Klanten willen zich een voorstelling kunnen maken hoe dat badmeubel straks oogt in hun nieuwe badkamer, of de inloopdouche mooi combineert met de spiegel. Alleen maar plaatjes bekijken op een website en daaruit een keuze maken, werkt niet. Mark van Hoften maakte een virtuele showroom die niet alleen heel aantrekkelijk is voor zijn klanten, maar waar hijzelf als installateur ook voordeel aan heeft. Het concept UHUW heeft hij ondergebracht in een online platform waar inmiddels zestien installateurs zich bij hebben aangesloten. Zij realiseerden al duizenden badkamers die die aspirant-kopers van thuis zelf hadden ontworpen.
‘Hét businessmodel’
‘Dit is gewoon hét nieuwe businessmodel voor installateurs. Klanten kunnen nog steeds naar een fysieke showroom, maar de vraag daarnaar is minimaal. Wij verzorgen bij zo’n tweeduizend woningen per jaar de W-installaties, waarvan ongeveer zeshonderd woningen per jaar via UHUW. Van die klanten gaat niet meer dan 1 procent naar een fysieke showroom.’
UHUW richt zich in eerste instantie op de starter die via een projectontwikkelaar de stap zet naar een koopwoning. De kopers krijgen een inlogcode waarmee ze op de site www.uwhuisuwwensen.nl komen en op de projectpagina van de door hun gekozen woning. Zij vinden er een plattegrond en 3D model van hun badkamer, vervolgens kunnen zij naar hartenlust de verschillende componenten uitproberen. De site toont eerst de standaardinstelling waarbij in een apart vensters voor elk product de basisprijs wordt vermeld. Elk product kan worden vervangen door een ander product uit de digitale catalogus. De klant kan wanneer hij dat wenst, zelfs de standaardindeling van de badkamer wijzigen en ziet ook meteen wat de prijsconsequenties zijn van zijn keuze. Kiest hij een duurdere lichtspiegel of een eenvoudigere douchewand dan wordt dat meteen meegenomen in de totaalprijs. Aan elk product zit namelijk tevens de montageprijs gekoppeld. Wanneer een bepaald product een specifieke montage vereist, wordt dat dus ook meteen zichtbaar. De calculator loopt continu mee. Daardoor heeft de klant een goede controle op zijn koopgedrag en wordt snel duidelijk wanneer hij over het eigen budget heen gaat. In dat geval kan hij weer een ander, goedkoper element kiezen.
Past het?
Wanneer hij een keuze heeft gemaakt dat door de maatvoering niet past, wordt dat ook meteen duidelijk. Wanneer de klant de badkamer heeft samengesteld, ziet hij het eindresultaat naar keuze in 3D-animatie, van boven af of in een 360° beeld. Deze 3D applicatie visualiseert dit voor de koper. Hiermee heeft de gebruiker het idee heeft echt in de badkamer te staan. Een fysieke showroom kan het niet realistischer tonen. Bovendien is het ook nog leuk om je familie of vrienden op je tablet of smartphone te laten zien welke badkamer je uiteindelijk hebt gekozen.
Wanneer de koper de inrichting van de badkamer op een rijtje heeft, geeft hij thuis een definitieve ‘enter’ en rolt bij de installateur de (officiële) offerte-aanvraag uit de printer. Daarna checkt deze nogmaals visueel of alles klopt waarna de opdracht kan worden getekend.
Coöperatie
UHUW is een coöperatie dat de installateurs in staat stelt onafhankelijk te opereren. Wie er lid van wil worden moet een projectmatig installatiebedrijf zijn, dat al minstens drie jaar bestaat en minimaal honderd woningen per jaar van een nieuwe badkamer voorziet. UHUW werkt uitsluitend met A-merken, maar iedere installateur is vrij om de inkoop via zijn eigen kanalen te doen. Installatiebedrijven met interesse kunnen eerst als incidentele gebruiker ervaring opdoen met het platform.