De feiten
Op dit moment rijden 35.000 elektrische auto’s rond in Nederland. Er zijn ongeveer 5000 laadpunten in Nederland: te weinig om aan de vraag te voldoen. Volgens onderzoekinstituut TNO zijn er minstens 5000 nieuwe oplaadpunten nodig en dat aantal blijft naar verwachting stijgen.
Het probleem ligt bij de hybride auto’s: zodra zij geen elektriciteit meer hebben, schakelen ze over om benzine en gaat de milieuwinst verloren.
SolaRoad
Hoewel mensen bekend zijn met zonnepanelen op daken, realiseren mensen zich vaak niet dat dit principe ook kan worden toegepast op de grond, of meer specifiek: de snelweg. Die vele kilometers snelweg in Nederland kunnen in theorie ingelegd worden met zonnepanelen.
Dit nieuwe idee, genaamd SolaRoad. wordt op dit moment ontwikkeld bij TNO. SolaRoad wil dat grote delen van het Nederlandse wegdek gaan fungeren als zonnepaneel. Op die manier zouden alle Nederlandse auto’s op zonne-energie kunnen rijden. Mits de auto’s elektrisch zijn.
Ondanks de zonnige voortuitzichten is het duidelijk dat SolaRoad niet altijd kan worden toegepast. De zonne-cellen werken niet voor wegen die compleet in de schaduw liggen. Volgens een onderzoeker zou 10 tot 20 procent van onze wegen kunnen worden uitgerust met SolaRoad. Daarmee kan genoeg energie worden opgewekt om 25 procent van de elektrische auto’s in nederland te voeden.
SolaRoad wordt ontwikkeld als elementverharding. Het bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter met een geharde glazen en lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 1 cm dikte. Onder het glas liggen kristallijn silicium zonnecellen. De uitdaging van SolaRoad is het creeëren van een nieuwe toplaag die zowel licht door laat, vervuiling afstoot en sterk en stroef genoeg is om als veilig wegdek te fungeren.
In Krommenie wordt op dit moment al geëxperimenteerd met een SolaRoad fietspad. In dit filmpje wordt het idee verder uitgelegd: