Solar Impulse 2 vliegt op zonne-energie de wereld over

Erik op 11 maart 2015 | 2 minuten leestijd
Solar Impulse 2 begon vorige week aan haar reis rond de wereld. Het belooft een memorabele vlucht te worden, aangezien het vliegtuig geen druppel kerosine gebruikt, maar volledig op zonne-energie vliegt. Hoe is dit zonnevliegtuig precies opgebouwd?

Het zonnevliegtuig ging maandag 9 maart in alle vroegte de lucht in vanaf het vliegveld van Abu Dhabi. Solar Impulse 2 vliegt in een half jaar de wereld over en legt in totaal zo’n 35.000 kilometer af. Het zonnevliegtuig gaat langs landen als Oman, India, China, Hawaii en Amerika. Voordat Solar Impulse eindpunt Abu Dhabi weer bereikt, doet het zonnevliegtuig ook Europa nog even aan. En dat alles zonder een druppel brandstof; met 17.000 zonnepanelen vliegt Solar Impulse 2 enkel op zonne-energie.

Carbonfiber, accu’s en zonnecellen

Solar Impulse 2 is gemaakt van carbonfiber: een heel lichte, maar sterke koolstofvezel. Mede dankzij het gebruik van dit lichte bouwmateriaal weegt het zonnevliegtuig slechts 2300 kilo, wat vergelijkbaar is met het gewicht van een personenauto. De vleugels van het vliegtuig zijn uitgerust met 17.000 zonnecellen, die volop energie opwekken. Aan boord bevinden zich accu’s die het te veel aan opgewekte zonne-energie opslaan, waardoor Solar Impulse ook ’s nachts in de lucht kan blijven.

Kleine cockpit

Onderweg maakt het vliegtuig diverse tussenstops. Deze vele pauzes lijken misschien wat overdreven; maar zijn dat zeker niet. Met een cockpit van slechts 3,8 m2 is er maar ruimte voor één piloot en de stops worden dan ook gebruikt om van piloot te wisselen. Piloten André Borschberg en Bertrand Piccard hebben met hun vlucht niet het doel om er voor te zorgen dat straks iedereen op zonne-energie vliegt, maar willen mensen vooral aan het denken zetten over het belang van duurzame oplossingen.

De reis van Solar Impulse 2 is live te volgen via de website van Solar Impulse.


Gerelateerde artikelen