Snelladers voor elektrische Amsterdamse pont

Erik op 15 maart 2022 | 2 minuten leestijd
GVB Amsterdam vervangt de diesel aangedreven veerponten op drie drukke Noordeekanaalroutes door elektrisch aangedreven varianten. De ferry’s varen 24 uur per dag en zetten jaarlijks meer dan 350.000 auto’s over. In augustus 2021 is de eerste schone veerpont in gebruik genomen; rond 2023 zal de volledige vloot zijn vervangen.

Omdat de ferry’s tussen de vaarten van elk 20 minuten maar drie minuten hebben om bij te laden, koos hoofduitvoerder BAM Infra Rail voor de stroomconversiemodules van ABB. ABB leverde drie ACS880-voedingsmodules, met vermogensconversie op basis van bipolaire transistor met geïntegreerde poort (IGBT)-technologie. Deze componenten zetten de wisselstroom netspanning om naar 750 V gelijkspanning. Omdat de componenten automatisch reageren op netwerkgebeurtenissen en spanningsdalingen compenseren, leveren zij een zeer stabiele DC-uitgang met minimale netvervorming.

Mede door deze snellaad oplossing is GVB Amsterdam in staat om haar aandeel in de uitstoot van fijnstof en kooldioxide te reduceren. Alain Asin, is projectmanager bij het GVB en geeft aan: “Als alle vijf elektrische veerponten in de vaart zijn en de oude dieselponten eruit, besparen we 800.000 liter diesel per jaar en elimineren we ruim 2.400 ton CO2-uitstoot.”

Gerelateerde artikelen