​Sm@rtHome: luchtbel of kans?

Erik op 27 oktober 2016 | 3 minuten leestijd
Sinds negen maanden mag ik de functie ‘manager Sm@rtHome’ bekleden bij mijn nieuwe werkgever. Het overkomt me sindsdien regelmatig dat ik de vraag krijg. “Wat is dat nou eigenlijk Sm@rtHome?” Meestal antwoord ik dan oprecht: “Ik heb geen idee!”

Smart home, slim huis. Een huis is een ding en kan niet denken. Lastig dus om het huis te betichten van enige intelligentie. De vraagsteller maakt dan bijna altijd de brug naar apparaten. Die zouden dan wel slim zijn. Ook dan stel ik ze teleur. De apparaten in onze huizen moeten we ook nog steeds vertellen wat ze voor ons moeten doen. Ze zijn wel steeds vaker verbonden met het internet. Van wasmachine tot weegschaal en van tandenborstel tot camerasysteem. Dat maakt dan dat we ze vanuit onze luie stoel van over de hele wereld kunnen bedienen. Zeg maar een afstandsbediening met een wat groter bereik. Nog steeds weinig slims. Nadat ik drie keer mijn verwarming op afstand had bediend was de lol er wel weer vanaf!

Alles aan het internet koppelen

Waarom blijven we dan toch die onophoudelijke drang houden om apparaten te koppelen met het internet? Apparaten via een app bestuurbaar te maken? Het lijkt een doel op zich te worden. Dat is nou precies de discussie die ik vanuit mijn nieuwe rol voornamelijk voer. Bij elke technische oplossing die mij wordt voorgelegd is mijn vraag: “Wat is de meerwaarde voor de consument van deze oplossing?” Welk probleem lost het voor hem op? Waarom zou de consument hier waarde aan toekennen? Zijn we niet een oplossing aan het bedenken waar niemand op zit te wachten? Met alleen een app en het op afstand aan en uit zetten van dingen komen we er niet. De consument verwacht meer! Veel meer in mijn beleving!! Toepassingen, oplossingen, diensten. Hij wil steeds opnieuw aangenaam verrast worden. Deze nieuwe mogelijkheden zullen we moeten gebruiken om de consument echt te verrassen. Zijn leven te veraangenamen. Misschien wel te verrijken.

De praktijk is toch knap lastig

Dat blijkt in de praktijk een lastige opdracht. Technisch opgeleide mensen verplaatsen zich moeilijk in de belevingswereld van klanten. Gepassioneerd door wat er technisch allemaal mogelijk is, bestaat het risico dat we afdrijven van waar de klant op zit te wachten.  Ik kan het dan ook niet nalaten om op verjaardagen, feestjes, in de kroeg of tijdens het hardlopen de aan mij voorgelegde ideeën aan mijn gezelschap voor te leggen. Dit zet mij regelmatig met beide benen op de grond en ik kan het je aanraden om het zelf ook te doen. Vooral goed luisteren en niet gaan overtuigen is mijn advies. Het is immers gratis marktonderzoek. Maar blijf daarbij wel vertrouwen op wat u kunt.

Wijsheid in pacht

De volgende wijsheid tot slot. Auto-pionier Henry Ford zei ooit: “Als ik naar mijn klanten had geluisterd had ik alleen maar snellere paarden moeten leveren.” 

Meld je hier aan voor de Smart Homes Beurs Domotica & Slim Wonen 2016.

Gerelateerde artikelen