Slimme software zorgt voor snelle en nauwkeurige opname meterstanden

Erik op 27 februari 2019 | 3 minuten leestijd
Het lijkt simpel, maar het gaat toch vaak mis bij het doorgeven van de meterstanden. Als je er al bij kunt en de cijfers goed kunt aflezen. De Rotterdamse start-up Clockworks heeft hier iets op gevonden. Hun speciale software kan alle meters automatisch aflezen. Dat is niet alleen nauwkeuriger, het scheelt ook een hoop administratieve rompslomp voor de monteur.

Clockworks heeft beeldherkenningssoftware ontwikkeld die niet alleen simpele tekens kan digitaliseren, maar ook beelden kan uitlezen wanneer deze iets minder goed zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld wanneer de meter vuil is of in een lastige hoek is weggestopt. Het registreert naast de meterstand, ook het model, het nummer en het merk van de meter. Enkele netbeheerders en waterbedrijven in Nederland maken al gebruik van de software, door meteropnemers of juist de consument uit te rusten met de tool.

Minder administratie

Victor Westerwoudt, een van de oprichters van Clockworks, vertelt: “Wij hebben het stukje intelligentie – de API – ontwikkeld waarbij door middel van een foto informatie wordt uitgelezen. We hebben bewust geen interface ontwikkeld, die hebben onze klanten zelf al. Zij integreren onze tool in hun eigen interfaces, bijvoorbeeld een app of website.” Doel is de monteur te ondersteunen in zijn werk. “Een monteur wil monteren, niet administreren. Dat kost nu veel tijd. We horen vaak dat monteurs van ieder uur ongeveer 15 minuten bezig zijn met het opschrijven van dingen. Dat is niet leuk en bovendien foutgevoelig. We vangen dus twee vliegen in één klap met Clockworks: het werk wordt leuker en nauwkeuriger. Met onze oplossing hebben monteurs meer tijd om met hun vak bezig te zijn.”

Er zijn al een paar Nederlandse netbeheerders en waterbedrijven die de software gebruiken. Zij gebruiken de tool voor zowel consumenten als monteurs en meteropnemers. Het dient daarmee in sommige gevallen als alternatief voor een monteur die langskomt, waardoor de bewoners in hun eigen tijd kunnen schouwen en daarmee niet meer thuis hoeven te blijven. In de gevallen waarbij de meteropnemers en monteurs ermee zijn uitgerust wordt het proces van standopname efficiënter en gemakkelijker gemaakt. De reacties zijn heel positief, zegt Westerwoudt.

Meters genoeg

Nederland werkt momenteel toe naar een slimme meter, wat er ook al voor zorgt dat monteurs minder vaak hoeven te schouwen. Westerwoudt ziet deze ontwikkeling vooral als een kans: “Met name in het proces van het wisselen van de meter wordt veel administratie gedaan, meer nog dan alleen de meterstand. Juist dan brengt onze software veel waarde. De monteur die de meter wisselt hoeft alleen maar een foto maken en dan is alles wat administratie betreft gedaan. Daarnaast is de slimme meter niet verplicht. Het kan dus voor de weigerende consument een middel zijn om de meterstand door te geven.”

Clockworks beperkt zich overigens niet tot de Nederlandse markt. “Nederland is heel voortvarend met de grootschalige uitrol van slimme meters,” ziet Westerwoudt. “Maar er zijn veel landen die het minder snel doen, zoals België, dat daar nog minder mee bezig is.” Bovendien zijn er landen waar men vaker de meterstanden af dient te lezen, eens per kwartaal of zelfs per maand. “Het grote volume zit in het buitenland. Daar zijn nog genoeg meters af te lezen!” 

Gerelateerde artikelen