“De overzichten geven onvoldoende inzicht in het energieverbruik, zetten niet aan tot besparing en veel mensen zeggen ze niet eens te ontvangen. Energieleveranciers voldoen hiermee niet aan de regelgeving uit 2015.” Vereniging Eigen Huis roept om die reden ACM op de kwaliteit aan het verbruikskostenoverzicht aan te scherpen en toe te zien op betere naleving van de afspraken.
Huishoudens
Huishoudens zouden door middel van een slimme meter worden geholpen met het besparen van energie. De overzichten van verbruikskosten en energieverbruik managers zouden daarbij kunnen helpen. Maar deze hulpmiddelen werken in de praktijk minder goed dan gehoopt. “Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis naar de tevredenheid van ruim 4.400 consumenten met een slimme energiemeter blijkt dat de helft van hen door de verbruikskostenoverzichten niet gestimuleerd wordt om zelf energie te besparen”, laat VEH weten. De ene energieleverancier doet het overigens beter dan de ander, vindt de vereniging. “Qurrent, NLEnergie, Greenchoice en Eneco doen het beter en zetten hun klanten wel aan tot besparing.” EnergieDirect en E.ON kunnen hun dienst verbeteren. “Maar liefst een derde van de ondervraagden zegt de verplichte tweemaandelijkse verbruikskostenoverzichten niet eens te ontvangen. Energieleverancier Vandebron haalt hier de slechtste score: maar 19% van de respondenten die klant zijn bij deze leverancier zegt zo’n overzicht te krijgen, waar ze dan overigens wel tevreden over zijn. Het beste scoort Electrabel/Engie; hier zegt 82% van de klanten de beloofde verbruikscijfers te ontvangen.” Het gemak van de slimme meter laat nog te wensen over, vindt VEH. Zo zou de meter niet altijd duidelijk zijn en een handleiding ontbreekt vaak blijkt uit het onderzoek van de vereniging.
Doel slimme meter
De slimme meter verstuurt automatisch het verbruik door en zou de huiseigenaren moeten helpen bij het besparen van energie. Particulieren helpen op die manier mee aan het behalen van het energieakkoord.