“Ja,” zult u denken. ”Ik begrijp dat samenwerken belangrijk is.” Maar waarom is dit volgens mij nu een onderwerp om eens wat extra aandacht aan te besteden?
De elektrotechnische branche is volop in beweging, op verschillende fronten. De klant is mondiger, beschikt over veel meer informatie dan voorheen en is daarom veeleisender geworden. Daarnaast slaat de vergrijzing in de beroepsgroep toe, want de aanwas van jonge vakmensen laat vooralsnog te wensen over. De jonge mensen díe er zijn staan anders in het vak dan de oudere generatie. Een ander punt is de toename van werk in het algemeen en de toename van ánder werk, vanwege de steeds meer ICT-gerelateerde oplossingen.
Waar past ‘samenwerking’ in het plaatje van de bovengenoemde punten?
In een eerdere column schreef ik al over het belang van optimale communicatie met de klant. Omdat de klant zich tegenwoordig anders opstelt dan voorheen, verandert de relatie met u als vakman. In plaats van een duidelijke vraag van de klant, die van u een oplossing verlangt, dient u meer en meer samen te werken met de klant. Daardoor zorgt u ervoor dat de klant datgene van u geleverd krijgt wat hij écht wil. Dat samenwerken met de klant houdt in dat u vraagt en dóórvraagt, de klant laat meedenken en met de klant overlegt.
Binnen uw team of uw bedrijf is ook een andere vorm van samenwerking nodig. Waar vroeger ervaringsjaren het verschil in kennis veroorzaakten, hebt u nu ook te maken met jongere medewerkers die heel andere kennis hebben opgedaan dan de oudere collega. Ze hebben op een andere manier les gekregen, hebben andere interesses en een andere werkwijze.
Om efficiënt samen te werken (en zo de werkdruk aan te kunnen), moet er goed gecommuniceerd worden binnen het bedrijf en moeten afspraken over taken en werkverdeling duidelijk zijn en nagekomen worden. Om effectief samen te werken is het zaak om van elkaar te leren en gebruik te maken van de verschillen in kennis en ervaring. Jong en oud kunnen elkaar op die manier optimaal aanvullen!
En dan de ICT-gerelateerde oplossingen; het één volgt het ander steeds sneller op. Daarom is het zaak dat er goed samengewerkt wordt met andere bedrijven in de keten.
Vasthouden aan hoe alles was of zelf het (nieuwe) wiel uitvinden brengt u op een achterstand. Voor u het weet bent u te laat en loopt u achter de feiten aan. Zoek daarom de juiste partners, werk samen en creëer zo een win-win situatie.
Optimale communicatie is de sleutel tot een goede samenwerking. En samenwerken is de sleutel tot succes!
Janine is communicatie- en management trainer/coach. Voor de redactie van Elektrotechniek365 schrijft zij regelmatig scherpe columns.