Gerrit Anne de Jong is als manager proces development nauw betrokken bij de ontwikkeling en lancering van het RFID-chip systeem. Hij vertelt: “Het systeem bestaat al langer en wij zagen de mogelijkheden voor de installateurs. Wij leveren artikelen op het gebied van verwarming, koeling en sanitair. Veel van onze klanten proberen middels geautomatiseerde systemen het voorraadbeheer zo waterdicht mogelijk te krijgen. Toch blijft er bijna altijd zo’n kwart van het totaal grijs gebied. En dat terwijl elk installatiebedrijf streeft naar een one stop fix. In de praktijk komt het maar al te vaak voor dat een monteur toch een onderdeel mist. Dat moet vervolgens besteld, er moet een nieuwe afspraak met de klant gemaakt, meer kilometers gereden, die cv-ketel moet weer open. Dat kost veel tijd en dus geld.”
Servicebus uitlezen
Een servicemonteur is vaak autonoom en doet zelfstandig storingen en onderhoud. Hij weet dus het beste wat hij in zijn bus moet hebben liggen. “Toch is het na een tijd vaak onduidelijk wat er aan boord is”, zegt De Jong. “Dan ontbreekt dus de – zoals wij dat noemen – ‘grip op de voorraad’. Te weinig materiaal is niet goed, maar te veel ook niet. En incourante producten al helemaal niet. Door alle onderdelen en materialen van een RFID-chip te voorzien, creëer je overzicht. We zien het zo voor ons dat we elke drie maanden de servicebus uitlezen. Dat kost ongeveer anderhalve minuut en dan heb je alle onderdelen (gemiddeld 250, samen zo’n 600 artikelen) in kaart gebracht. Met de data en dus kennis die we hiermee verzamelen, kunnen we de klant continu adviseren om een voor hem zo’n optimaal mogelijke busvoorraad te realiseren.”
Andere toepassingen
Het bij aanvang eenmalig ‘omwerken’ van de bus is best een stap. “Dat realiseren we ons terdege”, zegt De Jong. “De bus is een dag bij ons, wordt leeggehaald en vervolgens voorzien van gelabelde producten. Daarna begint het gemak. Ik denk dat bedrijven die eenmaal met het systeem werken al snel niet meer zonder kunnen. Het mooie is dat we belangstelling hebben van zowel grote landelijke installatiebedrijven als van éénpitters.”
Voorraadbeheer verbeterpunt
“Voorraadbeheer is voor menig installateur een verbeterpunt, vandaar dat we starten met de servicebussen. Maar ik wil benadrukken dat we rustig aan beginnen en het systeem uitbouwen. We vinden het namelijk heel belangrijk om de ervaringen van de gebruikers mee te nemen. Op basis daarvan kunnen we het systeem aanpassen en optimaliseren. Van de servicebus gaan we naar het magazijn, en op termijn willen we bijvoorbeeld ook de meet- en regelapparatuur van de klant van een RFID-chip voorzien. Wij kunnen dan een seintje geven als het apparaat gekalibreerd moet worden. Ook dat is een mooie toepassing.”