Provinciale weg N470 straks als eerste volledig CO2-neutraal

Erik op 22 augustus 2018 | 3 minuten leestijd
De N470, de zeventien kilometer lange provinciale weg tussen Delft en Zoetermeer, wordt als eerste weg van Zuid-Holland CO2-neutraal. De weg wordt een proeftuin waar oplossingen worden getest die antwoord moeten geven op maatschappelijke vraagstukken als klimaatverandering en energieschaarste.

De provincie Zuid-Holland wil de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het groot onderhoud aan de N470 door de weg zelf laten compenseren. Volgens projectleider Sander van Vliet is het project ‘De N470 geeft energie’ voor de provincie op verschillende manieren een bijzonder project. De provincie heeft als doelstelling om uiteindelijk al haar wegen CO2-neutraal te maken. ‘De N470 is één van de wegen die CO2-neutraal onderhouden en beheerd gaat worden. Dat vraagt van alle bij het project betrokken partijen een heel andere instelling. Je bouwt samen een proeftuin, die moet voldoen aan alle veiligheids- en beschikbaarheidseisen. Dan is het goed om te zien dat in het team alle kwaliteiten zijn geborgd en mensen elkaar aanvullen.’

Stapsgewijs verduurzamen

Over de volledige lengte van zeventien kilometer gaat de N470 vanaf het komend najaar op de schop. De provinciale weg die de A4 bij Delft via de A13 verbindt met de A12 bij Zoetermeer, krijgt nieuw asfalt en een nieuwe inrichting die de doorstroming verbetert. Vanuit het Klimaatakkoord heeft Zuid-Holland de ambitie om stapsgewijs alle wegen en vaarwegen in de provincie te verduurzamen. Deze drukke verbindingsweg was een uitgelezen kans om een nieuwe aanpak te kiezen gericht op energieopwekking en CO2-besparing. Aannemersbedrijf Boskalis zal de komende twaalf jaar het groot onderhoud en het beheer uitvoeren.

Slimme verkeerslichten

Slimme verkeerslichten en rolweerstandverlagend asfalt moeten de uitstoot van doorgaand verkeer verminderen; zonnepanelen en windmolentjes leveren een bescheiden hoeveelheid energie. Vroeg in het ontwerpproces zaten bewoners en bedrijven uit de buurt al aan tafel. Daar is bijvoorbeeld het idee ontstaan om bij twee tunnels op de weg testen uit te voeren met geluidsabsorberende tunnelbekledingen van houtvezelbeton en van olifantengras. Burgers en bedrijven profiteren direct mee door toepassing van asfalt dat de wrijving van autobanden vermindert. Het weggeluid vermindert en weggebruikers besparen daarmee enkele procenten aan brandstof. Dat scheelt in de portemonnee en vermindert de dagelijkse CO2-uitstoot van de weg.

Energy Wall

In het oog springend is de ‘Energy Wall’ bij Delfgauw. Het is een geluidsscherm dat tevens energie opwekt met geïntegreerde zonnepanelen en vier micro-windturbines. De zuidkant van de muur zal naar verwachting jaarlijks 83.600 kWh aan energie leveren. De micro-windturbines vormen een experiment van de TU Delft en zullen naar verwachting samen ook nog jaarlijks 1.840 kWh aan duurzame energie opwekken. De verlichting en verkeerslichten langs de 5,5 km aan de kant van Delft, verbruiken dagelijks gemiddeld 700 kWh.

Gelijkstroomnet

Bijzonder is bovendien dat de opgewekte energie wordt geleverd aan het eerste gelijkstroomnetwerk langs de openbare weg. De ‘Energy Wall’ levert daarmee efficiënt stroom voor de openbare verlichting en verkeerslichten langs de weg. De opgewekte energie wordt overdag opgeslagen in ‘De Groene Batterij’ naast de weg, een lithium-NMC-accu met een energie-inhoud van 1.000 kWh die ’s nachts de openbare verlichting van stroom voorziet. ‘Imflow’ (een adaptief  verkeersmanagementsysteem) verbetert de doorstroming op de weg en voorkomt veel CO2-uitstoot doordat auto’s minder hoeven te remmen en op te trekken.

In het vierde kwartaal van 2018 zullen de werkzaamheden op de weg beginnen. Eind 2019 wordt de vernieuwde weg geopend.

Gerelateerde artikelen