Heijmans plaatst naast de 400 m met zonnecellen geïntegreerde geluidschermen nog eens 1,6 km aan gewone geluidschermen van 5 m hoogte langs de A50. De bovenste 4 m van de speciale, glazen geluidschermen bevatten daarbij zonnecellen. Opdrachtgevers Rijkswaterstaat (RWS), Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) en het Solar Energy Application Center (SEAC) kozen voor de A50 omdat de geluidschermen hier toch al aangepast moeten worden en deze locatie qua lichtinval geschikt blijkt voor het project Solar Highways.
Begin 2018 zal er een begin worden gemaakt met de werkzaamheden die naar verwachting eind volgend jaar afgerond kunnen worden. Daarna worden de schermen gedurende anderhalf jaar gemonitord. De uitkomsten van dat onderzoek worden weer gebruikt om in de toekomst een goede inschatting te maken bij het realiseren van soortgelijke initiatieven. Bij het project werkt Heijmans samen met Scheuten, Van Campen Bayards en Libra Energy.
SONOB
In 2016 rondde Heijmans samen met onder meer de TU/e een pilotstudie af naar de mogelijkheden om zonne-energie op te wekken met behulp van geluidschermen. In dit project, solar noise barriers (SONOB), integreerde Heijmans verschillende zonneceltechnologieën in geluidschermen en testte deze onder verschillende weersomstandigheden en posities. De uitkomsten toonden aan dat er veel potentieel is om op een dergelijke wijze zonne-energie op te wekken langs snelwegen en spoor.
Het pilotproject bestond uit twee geluidsschermen van elk 5 m breed en 4,5 m hoog, waarvan de een noord-zuid was georiënteerd en de ander in oost-westelijke richting. In beide schermen integreerde het consortium vier verschillende zonneceltechnologieën. Zo bestond de bovenste helft uit felgekleurde plastic panelen: de zogenoemde luminescent solar concentrators (LSC), ontwikkeld door de TU/e. LSCs zijn in feite plastic panelen die fluorescerende kleurstoffen bevatten. Hierdoor hebben de panelen een hogere brekingsindex en reflecteren ze een groot deel van het geabsorbeerde licht intern naar de randen. Door vervolgens smalle zonnecellen aan de randen te plaatsen kan energie worden opgewekt. De techniek bestaat al sinds de jaren ‘80 maar kon nooit op grote schaal worden uitgetest.
Graffiti
Ook werden de schermen getest op vandalisme- en graffitibestendigheid. Daarvoor werd graffitikunstenaar Gart Smits uitgenodigd, die een portret van Nikola Tesla aanbracht op een van de panelen. Op een deel van het scherm waar het consortium graffiti op liet spuiten, was een anti-graffiticoating aangebracht. Onderzocht werd of het aanbrengen van de coating nadelige effecten heeft op de verschillende technologieën. Die werden niet waargenomen.