‘Opladen van elektrische voertuigen gebeurt steeds meer op het werk’

Erik op 4 oktober 2021 | 3 minuten leestijd
E-mobility specialist CTEK voorspelt een aanzienlijke groei in het laden van elektrische voertuigen (EV’s) op bestemmingen zoals kantoren en andere werkplekken. Deze trend naar laden op de plaats van bestemming wordt ondersteund door een recent YouGov/CTEK onderzoek waaruit blijkt dat ruim een vijfde (22%) van de Nederlandse EV-rijders zijn auto laadt op het werk.

Tegenwoordig vertrouwen automobilisten steeds vaker op elektrische voertuigen (EV’s). Hierdoor wordt de beschikbaarheid van betrouwbare laadpalen op (eind)bestemmingen steeds belangrijker. Automobilisten verwachten namelijk dat ze op hun bestemming de mogelijkheid hebben om hun EV op te laden, en voor veel Nederlanders is hun werk een plek waar ze dagelijks vele uren doorbrengen. Dit is geen nieuw fenomeen: in de tijd dat paarden en koetsen ons (duurzame) vervoersmiddel waren, lieten mensen ook hun paarden ‘bijtanken’ (met voer, water en rust) terwijl ze op het werk waren of een klant bezochten, om daarna weer fris verder te gaan.

Cecilia Routledge, Global Head of E-Mobility bij CTEK, licht toe: “De installatie van betrouwbare EV-laadstations wordt steeds belangrijker voor bedrijven die willen voldoen aan de behoeften van hun personeel en klanten. Zij willen de mogelijkheid hebben om hun voertuigen ter plekke te kunnen parkeren én opladen. Daarnaast is er ook nog een andere reden voor bedrijven om te investeren in laadvoorzieningen en dat is duurzaamheid. Met deze investering kunnen ze hun duurzaamheidsdoelstellingen halen, en zo bijdragen aan een schonere, groenere toekomst.”

Voor bestemmingsladers waar bestuurders enkele uren of ’s nachts geparkeerd staan, zijn dure DC-snelladers (gelijkstroom) zelden nodig. Over het algemeen zijn AC-laders (wisselstroom) die met verschillende snelheden opladen meer dan voldoende.

Voor bedrijfseigenaren die op zoek zijn naar een kosteneffectieve manier om een EV-laadnetwerk te installeren of uit te breiden, zijn er ook laders waar twee laadmogelijkheden aanwezig zijn, zoals de CHARGESTORM® CONNECTED (CC2)-lader van CTEK. Hiermee kunnen twee voertuigen tegelijkertijd inpluggen en opladen. Hierdoor zullen er minder fysieke laadpalen nodig zijn, wat kostenbesparend is. Deze laders kunnen aan de muur of aan een paal worden bevestigd. Daarnaast biedt CTEK ook een ‘back to back’-oplossing met vier aansluitingen, waarbij twee laders met twee aansluitingen op één paal kunnen worden geplaatst.

“Mensen verwachten nu dat als ze onderweg zijn of op hun eindbestemming aankomen ze gemakkelijk een lader kunnen vinden en kunnen inpluggen,” geeft Cecilia aan. “Nu de Nederlandse regering benzine- en dieselvoertuigen tegen 2030 wil uitfaseren, ligt de toekomst van duurzaam transport in oplaadbare voertuigen. Wij dragen hier bij CTEK aan bij door EV-laders te leveren die ervoor zorgen dat we met onze tijd mee kunnen gaan. Het duurzame laden van vroeger, wordt door deze ontwikkeling voortgezet. De cirkel van duurzaam vervoer is rond.”

Gerelateerde artikelen