Het Europese samenwerkingsverband EucoLight behartigt de belangen van 16 Europese stichtingen die in eigen land de inzameling en recycling van verlichting managen. In Nederland is dat Stichting LightRec. EucoLight organiseerde onlangs een workshop in Brussel. Hierbij lieten experts hun licht lieten schijnen op de wijdverbreide beschikbaarheid van producten via online platforms die niet voldoen aan standaarden ten aanzien van consumentenveiligheid, BTW-voorschriften en milieuverplichtingen. Toonaangevende sprekers bogen zich over de vraag wie de aangewezen partij is om te reageren op het aanbieden van deze niet-conforme producten en hoe deze verantwoordelijkheid kan worden opgenomen in Europese en nationale wetgeving.
Ernstige risico’s
Ieva Vardanyan, Market Compliance Manager van de Lighting Industry Association (LIA), deed verslag van een onderzoek naar de veiligheid van aankopen die gedaan werden door mystery-shoppers. Uit dit onderzoek bleek dat aan diverse producten die online worden aangeboden ernstige risico’s kleven ten aanzien van de elektrische veiligheid. Volgens de LIA is het niet voldoende om deze producten van de markt te weren, deze situatie vraagt ook om aanpassingen in wetgeving en krachtiger middelen voor markttoezicht.
76% ledlampen niet conform WEEE
Nigel Harvey, Chief Executive van Recolight en vice-voorzitter van EucoLight deed verslag van een onderzoek van het WEEE Scheme Forum in hoeverre producten die worden aangeboden via een van de belangrijkste online platforms voldoen aan de WEEE-richtlijn. Uit dit onderzoek bleek dat 54% van de elektrische gereedschappen, 76% van de ledlampen en 88% van de fitnesshorloges niet-conform waren.
In reactie op dit onderzoek zei Nigel Harvey: “De bewijzen tonen aan dat op grote schaal verkoop van niet-WEEE-conforme producten plaatsvindt via online verkoopplatforms. Traditionele winkelbedrijven controleren al sinds jaar en dag of producenten voldoen aan de regelgeving, partijen die online opereren kunnen – en moeten – dit ook doen. Er is geen enkel excuus voor het bewust meewerken aan de verkoop van producten die niet voldoen aan wet- en regelgeving.”
Tegenwicht tegen illegale producten
Niet alleen de problemen, ook diverse maatregelen kwamen aan bod. Zo stond het belang van meer consumentenvoorlichting op de agenda. Met betrekking tot wet- en regelgeving presenteerde Hans Ingels (Europese Commissie, DG GROW) drie inspirerende principes die als tegenwicht kunnen dienen voor de te ruime aanwezigheid van onveilige en illegale producten op de markt: “1) samenwerking met bedrijven ter voorkoming van niet-conforme producten, in plaats van uitsluitend bewaken van de markt, 2) effectieve middelen om de online verkoop van producten te controleren en de bijbehorende follow-up, en 3) het verbeteren van de EU-brede samenwerking tussen autoriteiten.”
Actie is nodig
In een samenvatting van de discussie stelde Marc Guiraud, secretaris-generaal van EucoLight: “Het is noodzakelijk dat beleidsmakers en online platforms in actie komen tegen de online verkoop van niet-conforme producten. Van zijn kant zal de sector zich blijven inzetten om de huidige situatie te verbeteren.”