​Online Friday bereidt professionals voor op digitale toekomst

Erik op 3 november 2015 | 4 minuten leestijd
Hoe zet je simpel een SEO-campagne op? Hoe maak je zo effectief mogelijk gebruik van social media? Hoe zorg je voor kwalitatieve lead-generatie? Deze en tal van andere vragen werden beantwoord tijdens de tweede editie van Online Friday, een kennisevent speciaal voor marketing- en communicatieprofessionals. Ruim 60 professionals uit de installatie en elektrobranche kwamen op vrijdag 30 oktober samen in de Jaarbeurs Utrecht om dit inspirerende event mee te maken.

“Online Friday is een dag vol inspiratie op het gebied van online marketing”, zegt Johan Denekamp, organisator van Online Friday. Door middel van lezingen en powersessies krijgen de deelnemers praktische informatie aangereikt op het gebied van content-marketing, zoekmachine-marketing, social media en leadgeneratie.

“Maar Online Friday werpt ook een blik op de toekomst: wat brengt de toekomst ons binnen het digitale medialandschap?” aldus Denekamp. “Online Friday is een uitgelezen mogelijkheid om meer kennis en inspiratie op te doen op het gebied van online marketing. Deelnemers krijgen concrete handvatten aangereikt om per direct meer business te genereren uit het digitale kanaal.”

Meer online

Cas Wegman, brand manager bij de Jaarbeurs, had de eer om Online Friday af te trappen. Wegman belichtte kort de trends in de installatiebranche, van smart homes tot duurzaamheid, en benadrukte daarnaast het belang van online: “Als je kijkt naar het marketingbudget in de installatiebranche, zie je dat er steeds meer geld vrij gemaakt wordt voor online marketing. De boodschap is simpel: We gaan steeds meer online doen.”

Lezingen

Het eerste gedeelte van de dag bestond uit een tweetal lezingen. In een zeer interessante lezing nam Marco Derksen, online-strateeg en docent, de deelnemers van Online Friday mee langs de historie, het heden én de toekomst van (online) communicatie. Daarnaast had hij een schare aan tips voor de aanwezigen. “We gaan toe naar een connected wereld met constante toegang tot kennis en kennissen, altijd en overal”, aldus Derksen. “Wat betekent dit voor marketing en communicatie? We krijgen een verschuiving van push naar pull. Als consumenten iets nodig hebben, gaan ze zelf op zoek. Voor jullie is het dus zaak om in het zoekproces van jullie klanten terecht te komen. Werk aan je vindbaarheid, creëer relevante content en wees zichtbaar.”

Waar Derksen een blik op de toekomst van de communicatiewereld wierp, deed Rob Verbrugge (Inventum BV) dit voor de installatiebranche. “Alles wordt anders”, aldus de adviseur en inspirator. “Zo ook de wereld van de installateur. We zijn van oudsher een traditionele markt, maar we moeten op zoek naar nieuwe business modellen, om de wereld om ons heen bij te benen. We moeten op zoek naar manieren om onze boodschap met andere woorden te vertellen.”

Powersessies

Tijdens het tweede dagdeel van Online Friday kregen de deelnemers vijf powersessies voorgeschoteld: korte, dynamische presentaties waarin een bepaald segment van online marketing belicht wordt.

Jonas Nouwen, online strateeg bij The Big Story, ging bijvoorbeeld in op het belang van content-marketing. “Marketing is veel complexer geworden. Het is moeilijker geworden, onder andere door ad-blockers, om je boodschap te zenden. Daarom is het handig om na te denken over content-marketing: het publiceren van content die van waarde is voor je klanten”, aldus Nouwen. “Wat voor behoeftes zijn er bij je klanten? En wat voor content kun je als bedrijf publiceren die je klanten verder helpt? Content-marketing is, zeker in de B2B-omgeving (Business2Business, red.), een goed alternatief voor traditionele marketing en een perfecte manier om aan nieuwe klanten te komen.”

Jelmer Koers van Metapeople ging dieper in op het gebruik van social media. Koers: “Ik denk dat LinkedIn momenteel het meest waardevolle medium is voor B2B. Maar hoe ga je daarmee om? Hoe kun je aansprekende content via social media delen? En heeft het zin?” Koers ging hier, in een interactieve sessie, dieper op in.

Interessant

“Ik vond het een erg interessante dag”, zegt Bart van HSM BV, één van de deelnemers aan Online Friday. “Het liep allemaal goed in elkaar over en was erg inspirerend. Ik heb veel dingen gehoord waar ik mee aan de slag ga.” Ook Monique Leeflang van Batenburg Energietechniek vond het een waardevolle dag: “Het had een erg goede opzet. Ik hoop dat dit vaker georganiseerd wordt, want je leert veel over de wereld achter online-marketing.”

Een volgende editie gaat er zeker komen, weet Denekamp: “In 2016 organiseren we weer een Online Friday.”

Gerelateerde artikelen