Onderhoud voorspellen: alleen maar voordelen

Erik op 11 juli 2017 | 3 minuten leestijd
Onlangs facebookte en twitterde P. Jansen Installatietechniek “Wanneer gaat uw cv-ketel op storing? Welk onderdeel zal stuk gaan? Binnenkort te voorspellen!!! Wij doen mee met de Remeha Pilot Predictive Maintenance.” We vertellen je graag wat meer over dit technische hoogstandje.

Predictive Maintenance werkt door middel van een communicatiemodule die gegevens van de cv-ketel naar een portal stuurt. De gateway – Remeha Connect – wordt in de controlbox van de Tzerra (Plus) cv-ketel geïnstalleerd of kan in een aparte behuizing naast de cv-ketel worden geplaatst. De data wordt naar de ‘cloud’ van Remeha gestuurd en wordt daar geanalyseerd en bewerkt. Daarna komt de informatie in het Remeha Connect dashboard terecht, dat is de portal voor de installateur. De installateur kan daar precies zien wat de status is van de cv-ketels die hij op deze manier beheert. Op dit moment kan alleen de Remeha Tzerra (Plus) cv-ketel aan Remeha Connect gekoppeld worden. In de toekomst wordt dat uitgebreid naar andere keteltypes , zoals de Calenta, Quinta Ace en GAS 220 Ace (sowieso alle eSmart ketels).

Groen, oranje, rood 


De status van de cv-ketels wordt op het dashboard weergegeven in drie kleuren. Groen betekent dat de cv-ketel in prima staat is en dat er geen actie ondernomen hoeft te worden. Krijgt een cv-ketel de kleurcode oranje, dan ontvangt de installateur een melding dat er of onderhoud ingepland moet worden, of een service inzet omdat er een storing te verwachten is. Code rood betekent een storing. De installateur kan de storing direct aflezen op het dashboard maar hij krijgt ook een e-mail met een melding over wat er aan de hand is.

Remeha speelt met deze nieuwe digitale service in op de snel veranderende installatiebranche. ‘Predictive maintenance’ betekent letterlijk ‘voorspelbaar onderhoud’. Het houdt in dat cv-ketels op afstand gemonitord worden. Het doel daarvan is om service en onderhoud te optimaliseren en zo storingen/problemen te voorkomen. 

Veel voordelen 

Piet Jansen, directeur van P.Jansen Installatietechniek in Bergen op Zoom is heel enthousiast over de pilot. ‘Het mooie is dat je een storing veelal voor bent. Dat levert tevreden klanten op. Aan de andere kant is het straks wellicht niet meer nodig om periodiek onderhoud uit te voeren, wij krijgen een melding als er iets aan de hand is, of beter: als er iets aan de hand dreigt te raken. Dat is efficiënt. Nog een groot voordeel is dat je niet standaard onderdelen hoeft te vervangen na een bepaalde tijd. Tot nu toe vervingen we na een bepaalde periode preventief onderdelen om storingen te voorkomen. Dit was niet altijd nodig. Sommige onderdelen konden nog jaren mee. Nu hebben we daar inzicht in en vervangen wij onderdelen alleen wanneer dit echt nodig is. Maar nog steeds voordat een storing optreedt. Met predictive maintenance gaan we dus ook verspilling tegen. Het heeft wat mij betreft alleen maar voordelen. Na de pilot wil ik er graag mee door!’ 

Innovatie

Remeha noemt Remeha Connect een grote innovatie in de branche sinds de uitvinding van de HR-ketel. Piet Jansen is het daar wel mee eens. ‘Dit gaat veel teweeg brengen. Remeha is koploper op dit gebied. Ook andere fabrikanten zijn bezig met dergelijke innovaties. Ik hoop wel dat ze een en ander op elkaar afstemmen. Zodat ik niet voor ieder cv-ketelmerk een ander dashboard hoef op te hangen.’

Gerelateerde artikelen