USP Marketing Consultancy deed onderzoek onder 400 aannemers, architecten en installatie- en klusbedrijven. Een groot aantal van deze bedrijven – één op de drie – heeft in het tweede halfjaar van 2015 meer aanvragen, opdrachten en omzet verkregen in vergelijking met het eerste halfjaar. Slechts één op de vijf bedrijven heeft minder aanvragen en opdrachten gekregen en een lagere omzet behaald.
In totaal levert dit een positief saldo op, wat uiteraard een gunstige ontwikkeling is voor de branche. De toekomst voor de bouw- en installatiesector ziet er ook rooskleurig uit. Volgens USP Marketing Consultancy zijn ook de vooruitzichten voor het nieuwe jaar positief.
Btw-regeling
Op 1 juli van dit jaar liep de tijdelijke btw-regeling af, wat betekende dat het btw tarief op arbeid bij renovaties en herstel van woningen weer omhoog ging. Er kwam hiermee een einde aan het lage btw tarief van 6 procent, wat bedoeld was om bedrijven in de bouw- en installatiesector een steuntje in de rug te geven tijdens economisch moeilijke tijden. Consumenten betalen sinds deze zomer weer het standaard btw tarief van 21 procent voor onder meer het aanbrengen van zonnepanelen, hr-ketels, energiezuinige verlichting en inbouwapparatuur.
Gevreesd werd dat de btw-verhoging zou zorgen voor omzetdaling. Nu blijkt dus dat dit wel meevalt. Over de gehele linie – individuele bedrijven daar gelaten – heeft het wegvallen van de btw-regeling geen nadelig effect gehad op de bouw- en installatiesector. De roep om een terugkeer van de regeling lijkt volgens USP dan ook eerder wens dan noodzaak.
Foto: Flickr.com